GODIŠNJI OBRAČUN TROŠKOVA
Prošla je i godina druga kako se vozimo s Grandom. Sad ćemo napraviti mali obračun troškova i vidjeti na čemu smo. Jer, kako ono kažu, čist račun, duga ljubav. Pa haj'mo napraviti račun i vidjeti tu ljubav
Vodit ću se istim pravilima i procedurama kao i nakon prve godine, s tim što ću napraviti presjek druge godine eksploatacije, usporedbu s prvom godinom kao i kumulativni prikaz obje godine da bi se vidjelo cjelokupno stanje.
[GODINA DRUGA]
Statistika
Početna kilometraža (a):
190.546 km (kilometraža na dan 14.2.2020.)
Trenutna kilometraža (b):
214.749 km (kilometraža na dan 14.2.2021.)
Godišnja kilometraža (b)-(a):
24.203 km
Prosječna potrošnja:
4,95 l/100 km
Prosječna brzina:
50,4 km/h
Radnih sati:
480 h (1:19 h u prosjeku dnevno)
U odnosu na
godinu dana ranije, imamo
pad kilometraže od 23.27%, prošla godina 31.544, prema 24.203 kilometra ove godine. Naravno, glavni uzrok tome je pandemija i sva zbivanja koja su s njom povezana. Recimo, prosječni period između dva sipanja goriva mi iznosi 14 dana, a u jeku pandemije on je u jednom trenutku iznosio čak 55 dana! Inače bih u tih 55 pravio cca 4.500 km, a tada sam napravio samo 1.095 km, znači da sam samo u ta nepuna dva mjeseca “izgubio” skoro 3.500 km. Druga stvar koja je uzrokovala pad kilometraže jeste i ta što sam Grandom puno manje išao na posao, a puno više ga je gospođa koristila za odvesti djecu u vrtić i iz istoga ih vratiti. Doduše, nisam se sjetio instalirati MY CITROEN aplikaciju da točno vidim njezine rute i je li u pitanju bio samo vrtić, ali za treću godinu ćemo i to nadograditi
. Vikendi su, pak, i dalje ostali rezervirani za putovanja i izlete (barem nam to, za sada, nitko ne može uzet kad sve drugo skoro jesu), samo ovaj put puno manje preko granice. Međutim, i s ovim brojkama i uvjetima, a uzevši u obzir:
a) prosječnu dnevnu kilometražu,
b) konfiguraciju terena,
c) način na koji se vozilo eksploatira,
mislim da je kupnja rabljenog dizela sa svim negativnim stvarima koja dolaze uz njega (EGR, FAP, SCR, urea, aditiv…) i dalje jako opravdana investicija. Dok god su mi zadovoljena dva uvjeta, a to je da:
1. s autom prelazim
+20.000 km godišnje,
2. s prosječnom brzinom od
minimalno 40 km/h,
za mene je dizel, barem u ovakvim okolnostima,
najbolja opcija. Kad i ako se okolnosti promijene, vjerojatno će se mijenjati i preferencije.
A sad malo idemo sa sličnim, malo dopunjenim
predloškom kao i nakon prve godine.
Troškovi su, kao i nakon prve godine, podijeljeni u nekoliko grupa, i to:
-gorivo
-redovno održavanje
-popravci
-rezervni dijelovi
-registracija
-osiguranje
-njega auta
-cestarine
-dodatna oprema
-promjena guma
Gorivo (Fuel)
Pod gorivo se ubraja utrošena količina
goriva i
AdBlue-a od prvog sipanja do danas. Kao što je gore navedeno, u periodu 14.2.2020.-14.2.2021. sipano je
1.217 l goriva, te
14 l AdBlue-a. Na tablici se vidi datum, kilometraža, količina u litrima te trošak. Ukupan trošak goriva je
2.140,70 KM (1.094,54 €) i
18 KM/9,20€ AdBlue, odnosno prosječna cijena goriva zadnjih 365 dana bila je
1,76 KM (0,90 €).
A sad malo o studiji vožnje i eksperimentiranju
Što se tiče goriva, prije sam gorivo sipao na dvije benzinske, i to Hifa i Gazprom. Kod obje sam sipao samo i isključivo ona skuplja, „aditivirana“ goriva, koje se kod Hife zove HPLUS Euro 6 premium, a kod Gazproma G-Drive, a koja sam u gornjoj tablici naveo pod imenom "premium diesel" . U zadnje vrijeme gorivo sipam na benzinskoj BSP Oil, koja nema u ponudi „obični“ i „skuplji“ dizel, nego DIESEL BAS EN 590 10 ppm, koji sam u gornjoj tablici nazvao "diesel". Sa ova dva dizela s "moćnim imenom" sam prešao ukupno
10.269 km i za to potrošio
508 l, dok sam s ovim „običnim“ prešao
14.316 km i za to potrošio
710 l. Prosječna potrošnja s „aditiviranim“ bi bila
4.95 l/100km, a sa „običnim“
4.96 l/100km. Obzirom da je „aditivirano“ puno više sipano u toplijim danima, a „obično“ u hladnijim, moj zaključak je da tu nikakve razlike u kvaliteti – nema! To pokazuje i potrošnja i fliter goriva, koji je prilikom zadnje promjene u 9.mjesecu 2020., bio u sasvim normalnom stanju, nimalo lošiji negoli do sada, kada je u auto išlo samo G-Drive/HPLUS Euro6 premium gorivo. Na
ljetnim gumama je prosjek
4.84 l/100km, dok je na
zimskim on
5.18 l/100km. Prosječna potrošnja kroz godinu dana prikazana je na sljedećem grafu.
Prilikom svakog sipanja, provjeravao sam stanje s boarda i uspoređivao ga sa realnim stanjem. Tu je teško izmjeriti sve u decimalu, jer nije isto sipam li ga do prvog pucnja, do drugog, ili „do čepa“, kao što nije svaki pištolj isti. Međutim kroz određeni period, dođe čovjek do nekih zanimljivosti. Pa sam tako otkrio koji pištolji u pojedinoj benzinskoj lažu u moju, a koji u njihovu korist. Kad se, dugoročno, ovo skuži, ušteda zna bit poprilična. U razgovoru s jednom osobom, koja je usko vezana za prodaju nafte i naftnih derivata, on je moju priču potvrdio, pa ja od tada nastojim uvijek sipati na istom pištolju. Naravno, to nije uvijek moguće, ali kad god mogu, nastojim, i tada u pravilu uvijek board pokazuje veću potrošnju od realne. Rezultati zadnjih godinu dana kažu ovako:
Uz statističku grešku od 5% pod koju upadaju vrijednosti +0,2 do -0,2 l/100km, istaknute su samo one koje premašuju te vrijednosti. Od 24 sipanja, 14 puta su vrijednosti u odnosima BC/realno bile zanemarive, 6 puta su bile u rasponu od +0,3 do -0,3, dva puta su bile u rasponu +0,4 do -0,4, i dva puta u većem rasponu (+0,6 odnosno -0,8). Prosjek prosjeka, odnosno srednja vrijednost po BC-u je
4,9(83) l/100 km, dok je prosjek prosjeka realni
4,9(73) l/100 km, što će reći da je dugoročno (24.000+ km) realna
potrošnja niža 0,01 l/100 km od one prikazane na BC-u, odnosno gledajući na jednu decimalu BC i stvarna potrošnja su identične!
Redovno održavanje (Maintenance)
Pod troškove redovnog održavanja ulazi svi troškovi malog i velikog servisa, odnosno oni troškovi koji nisu došli iznenada, nego se za njih zna da će nastupiti po planu održavanja. Detaljnije, tu je išlo sljedeće:
Popravci (Repair)
Pod popravke idu svi troškovi popravka koji su nastupili iznenada i u datom trenutku nisu bili predviđeni.
Rezervni dijelovi (Spare parts)
Imaju dodirnih točaka sa gornjom stavkom, popravcima, a tiču se svih dijelova koji su kupljeni jer su stari dotrajali, pohabani, ili se više ne mogu koristiti.
Registracija (Registration)
Trošak police osiguranja, zelenog kartona, kaska stakala, cestarine, stikera i svih nameta koji idu prilikom registracije vozila.
Osiguranje (Insurance)
Pomoć na putu, odnosno članstvo u BiHAMK-u
Njega auta (Care)
Kozmetika, preparati za čišćenje i održavanje auta. Nekome je ova stavka beznačajna, nekome poprilično bitna, stvar osobnih afiniteta.
Cestarina (Toll)
Dodatna oprema (Accessories)
Tu ide sve ono što je kupljeno u vezi auta, a nije bilo nužno. Nekome bi ova kolona bila prazna, ali pošto sam ja malo ćaknut, onda se to fino ispopunjavalo, a bome ni troškovi nisu zanemarivi.
Promjena guma (Change tires)
I ovdje je samo trošak promjene guma i balansiranja.
Ukupni troškovi
Kad se sve zbroji, ukupni troškovi druge godine iznose
4.290.53 KM (2.178.40 €) (nakon prve godine
7.195,37 KM/3.678.99 €). Na prijeđena 24.203 kilometra (nakon prve godine 31.544 kilometara) to dođe po kilometru 0,177 KM (nakon prve godine 0,2281 KM), odnosno 1 kilometar me košta
0,177 KM/0.0906 €) (nakon prve godine 0,2281 KM ili 0,1166 €).
eto, dalje ne mogu pisati, javlja mi forum: ops! We ran into some problems.
Please enter a message with no more than 10000 characters.
Toliko!