Evo nakon sta je Dalibor stavio malo filmskog materijala, ja sam se potrudio prikupiti pisane i kronoloski poslozene najvaznije događaje. Znaci u slucaju da neko vozi Citroen, a jos uvijek nema pojma sta sve stoji iza tog loga, evo nek spasi obraz u zadnji tren s ovom mini edukacijom
A vjerujem da je i ostalima uvijek iznova gust prisjetit se događaja koji su obiljezili opcu automobilsku povijest :wub: Krenimo...
Povijest Double Chevron-a
Prije automobila Andre Citroen izrađivao je specijalne ''strelaste'' zupčanike. Izgled zupčanika bio je presudan i za nastanak zaštitnog znaka tvornice, poznatog ''Double Chevron - a''. Ovaj stilizirani znak Citroen je postavio na svoj prvi automobil, a on se i danas nalazi na svim Citroenima. Prvotni znak bio je žute boje na plavoj podlozi. Znak je prvi put redizajniran 1985. u sklopu predstavljanja novog imidža tvrtke, kada je stara kombinacija boja zamijenjena crveno-bijelom kombinacijom. Ponovni redizajn znaka obilježio je proslavu 90. obljetnice ovog francuskog proizvođača automobila.
1919.
1919. godine tvrtku je osnovao Andre-Gustave Citroen, inžinjer nizozemskog podrijetla. Za vrijeme 1. svjetskog rata bavio se proizvodnjom oružja, a odmah nakon rata osnovao je automobilsku tvrtku. Iako sklapanje vozila u prvobitnoj tvornici datira još od 1916., kao početak povijesti ovog neobičnog francuskog proizvođača vozila i letjelica uzima se godina 1919., kada je i osnovana tvrtka la Societe des Engrenages Citroën. Uskoro nakon toga, poučen iskustvom američkog kolege Henryja Forda, Andre Citroën počinje s proizvodnjom robusnih, ali i ekonomski prihvatljivih osobnih vozila. Prvi model, A Type, u lipnju iste godine tako postaje prvi velikoserijski automobil u Europi, čime je utkan put za izrazito bogatu, inovativnu i burnu Citroënovu prošlost koja počinje u tvornici Quai de Javel.
Osim već spomenutog modela A Type, u prijeratnom razdoblju najjači pečat ostavili su modeli 8 (Rosalie), Tracion Avant, popularno nazvan "gangsterski" te C4, koji je s 243.068 primjeraka ujedno i najprodavaniji Citroën tog doba.
U ratnim je godinama tvrtka proživljavala neke od najtežih trenutaka u svojoj povijesti; prvobitna tvornica izbombardirana je do temelja, dok su postrojenja u Belgiji pretrpjela masovna oštećenja. Posebno crnim brojkama biti će upisana godina 1944., kada je proizvedeno rekordno malo automobila, samo 2.318, što je lošiji rezultat čak i od početne, 1919. godine, kada je proizvedeno skromnih 2.810 vozila. Dakako, ove rezultate treba staviti u kontekst vojno - političkog okruženja u kome se država nalazila, prije no što bi se došlo do ikakvog objektivnog suda. Jedna od zanimljivosti vezanih za doba prije 2. svjetskog rata je korištenje Eiffelovog tornja u marketinške tvrtke. Punih devet godina, od 1925. do 1934. godine, na jednoj od najpoznatijih svjetskih građevina svijetlio je Citroenov naziv.
1930.
Projekt narodnog automobila za široke mase, koji datira još od 1936., prve konture u vidu prototipa prikazuje 1939.
1940.
Na žalost, ratna zbivanja onemogućila su konvencionalni razvitak modela, pa je javnost na službeno predstavljanje pričekala do 1948. Bila je to godina rođenja najpopularnijeg i najprodavanijeg Citroëna u povijesti, modela 2CV, kojih je do 1990. godine, kada je prestala proizvodnja, s proizvodnih traka sišlo točno 3,868.634.
1950.
Drugi poslijeratni model koji je obilježio sve ono pozitivno što je tvrtka tada pružala bio je model DS, čije je predstavljanje 1955. godine jednom zauvijek podijelilo javnost na one koji osporavaju Citroënove automobile, i na one koji ih jednostavno obožavaju. Hidropneumatski ovjes, koji je omogućavao do tada nezamislivo udobnu vožnju i održavao vozilo na istoj razini od tla, neovisno o opterećenju, već ranijih godina isprobavan na limuzini Traction Avant, postao je tako zaštitni znak Citroëna i modela DS. Ako uz to još dodamo i serijske disk-kočnice, duga svjetla koja se okreću u smjeru okretanja upravljača, te krajnje neobičan izgled vozila, postaje jasno zašto je popularna Žaba i dan-danas vrlo cijenjena roba.
1960.
Šezdesetih su godina Citroënovi stručnjaci poprilično eksperimentirali. Prvo su konstruirali modele Ami 6 (1961.), te Ami 8 (1969.), koji su namjenom bili negdje između modela 2CV i DS. Oba su modela u proizvodnji bili točno po deset godina, a za to vrijeme proizvedeno ih je gotovo 1,800.000, dok je coupe verzija, model M35, u 1970, kao jedinoj godini proizvodnje, isporučen u raritetnih 267 primjeraka. Zanimljivo je da je M35 također koristio hidropneumatski ovjes, a pokretao ga je kontroverzni Wankel-motor, isti onaj koji je njemačku tvrtku NSU doveo do propasti. Godine 1967. dizajneri su pokušali odgovoriti na vrlo teško pitanje; kako uspješno umiroviti model 2CV i kako mu naći dostojnu zamjenu? Nedovoljna sloboda dizajniranja inicirala je pojavu Dyane, koja je ličila na nakaradnu kopiju Spačeka. Ta je neoriginalnost, pak, imala za posljedicu sarkastičnu činjenicu da je nasljednik umirovljen čak šest godina prije prethodnika, iako tek nakon gotovo milijun i pol prodanih jedinica.
1970.
Najupečatljiviji i najoriginalniji model toga doba svakako je model SM, sportski coupe proizveden u suradnji s talijanskom tvrtkom Maserati. Kao zamjena za Ami 8, na tržištu se 1970. pojavljuje vrlo uspješan model GS, koji se može pohvaliti i laskavom titulom europskog automobila godine 1971. Do kraja 1981, GS je proizveden u gotovo dva milijuna primjeraka, a od toga se njih 847 može pohvaliti da ih također pokreče Wankel-motor. Ovaj raritet nazvan je GS Birotor. Godine 1972, dvije slovenske tvrtke, Tomos i Iskra, osnivaju Cimos, u čijim se pogonima proizvode popularni 2CV, GS, te dijelovi ugrađivani i u ostale modele. Dvije velike francuske tvrtke, Michelin i Peugeot, 1974. godine donose odluku o stvaranju PSA-koncerna u kojeg uvlače i Citroën. Cilj udruživanja bio je jačanje pozicija ovih dviju tvrtki, te rast prodaje. Iako je svaka tvrtka zadržala vlastitu prodajnu mrežu i raspon modela, dugo stvarani image Citroëna počeo je blijedjeti. Prvo postrojenje, u kojem je sklopljen prvi A Type, ugašeno je, a s njim i legendarni DS, koji se tamo proizvodio. Nova strujanja unutar tvrtke dovode do izlaska nasljednika DS-a, modela CX, koji 1975. ubire titulu europskog automobila godine, baš kao i njegov nasljednik XM godine 1990. Bez obzira na titule, nijedan od njih nikada nije uspio izazvati oduševljenje kao njihova prethodnica. Krajem sedamdesetih predstavljena je i popularna Visa, na osnovi koje je rađena i rumunjska inačica Oltcit, te Citroën Axel.
1980.
.
Osamdesetih su godina konstruirana dva izrazito popularna modela, BX (1982.), te AX (1986.), svaki proizveden u gotovo dva i pol milijuna primjeraka. I dok je na BX-u još bio očit dio starog imagea u vidu ogibljenja te krajnje nesvakidašnje instrument-ploče, AX je od početka zamišljen kao jednostavan i štedljiv gradski automobil, što je i dokazao na testu kada je krajem osamdesetih postavio svjetski rekord u štedljivosti - 3,6 litara diesela na 100 kilometara.
1990.
1990. model XM osvaja titulu europskog automobila godine, a u srpnju iste godine u Portugalu prestaje proizvodnja legendarnog 2CV. Devedesetih godina tvrtka je pokušavala naći novi image koji bi ju barem malo odvojio od ostalih, no to joj donekle uspjeva samo na luksuznijim modelima kao sto su Xantia (1993.) i modelu C6 Lignage koji je bio podloga za nastanak luksuzne limuzine C6. Xantia Activa prvi je Citroën s aktivnim ogibljenjem druge generacije, nazvanim Hydractive 2. 1995. se pojavljuje Saxo kao nasljednik modela AX, a 1996. na tržištu se pojavljuje Berlingo prve generacije kao do tad nepoznata klasa vozila. 1997. Xsara nasljeđuje ZX na čijoj je platformi nastala.
2000.
Tijekom prvog desetljeća 21. stoljeća kompletirala se gama osobnih automobila koji u nazivu imaju slovo C, od gradskog minija C1 do luksuznog C6. Avangardni dizajn i tehnološke inovacije opet su dio Citroenova imidža. 2001. godine na tržište je lansirana prva generacija modela C5 (začetnika nove nomenklature sa slovom C u nazivu modela) koji se može pohvaliti trećom generacijom hidraktivnog ovjesa (Hydractive 3) gdje središnje računalo "čita" cestu, uvjete i brzinu vozila te na osnovi tih podataka održava automobil na najpovoljnijoj razini od ceste, dok usput, po potrebi, omekšava ili pak ukrućuje ovjes. 2002. počinje proizvodnja gradskog modela C3, a već u jesen iduće godine na tržištu se pojavljuje srodni model C2 kao zamjena za Saxo čija proizvodnja tada prestaje. 2004. izlazi C4 koji mijenja Xsaru, a proizvodio se u dvije karoserijske izvedbe, kao avangardno dizajnirani coupe s troja vrata i nešto smirenija i zaobljenija varijanta s pet vrata. Taj je model uveo mnoga rješenja koja se prvi put do tad susreću u Citroenovoj gami i na tržištu općenito (fiksni središnji dio upravljača, sustav upozorenja u slučaju nenamjernog prelaska kolničke trake, zakretna biksenonska svjetla, LCD središnji brzinomjer kojem je vidljivost savršena neovisno o intenzitetu sunčevog svjetla, pozadinsko osvjetljenje okretomjera koje mijenja boju...). 2005. godine na tržište je plasirana prekrasna limuzina C6 s dorađenim ovjesom Hydractiv 3+, a ponovo se susreću neka sebi svojstvena rješenja poput dizajna kao spoja coupea i limuzine kojeg naglašavaju vrata bez okvira, konkavnog stražnjeg stakla, head-up display-a, aktivnog poklopca motora koji uvelike poboljšava zaštitu pješaka u slučaju frontalnog sudara s nekom osobom. Prilikom crash testiranja C6 je ponio laskavu titulu sveukupno najsigurnijeg automobila do tad testiranog. Iste godine se pojavljuje C1 kao tehnološki srodnik Peugeota 107 i Toyote Aygo. Početkom 2008. dolazi aktualna generacija modela C5. 2009. redizajnira se zaštitni logo u sklopu predstavljanja novog imidža tvrtke, kada se uvodi i nova DS linija luksuznih automobila koji se proizvode paralelno s C serijom. Prvi takav primjer su druga generacija gradskog modela C3 i njegov lifestyle srodnik DS3. Već iduće godine izlazi novi C4, a u iščekivanju su modeli DS4, DS5, DS9.
Želje mnogih su jedno, dok je tržišna realnost nešto sasvim drugo. Prevelik je novac utrošen na razvoj novih modela, i tu je prići o bilo kakvoj ekstravaganciji kraj. Danas se novi automobil mora svidjeti gotovo svima, a ne izazivati kontroverze, jer budućnost svake tvrtke ovisi o njenim prodajnim rezultatima. Ova gorka realnost govori nam da, zbog prevelikog novca, koji je uvijek najbitniji, nikada vise nećemo imati prilike biti svjedocima umjetničkih remek-djela kao što je avangardni automobil Citroën DS.
Citroen Sport
Iako sportski uspjesi Citroëna datiraju još od modela Rosalie, preko rally-modela 2CV, DS, SM, CX i ostalih, nekako je u posebnoj slici ostala sportska verzija Vise, koja je, iako nikad pobjednica Monte Carla, tamo ostavila dubok trag, te ZX na rallyju Pariz - Tripoli - Dakar. Do aktualne sezone na svjetskom rally prvenstvu ekipa Citroëna nastupala je u Xsari WRC i C4 WRC, te je gotovo uzastopno nanizala konstruktorske i vozačke naslove prvaka sa Sebastienom Loebom za upravljačem kao najuspješnijim. Ove godine prvi put nastupaju s novim automobilom, DS3 WRC, kojeg vjerojatno čeka sjajna budućnost u stilu velikih prethodnika.
Neki najvažniji događaji do 2000. godine
•1926
od 600.000 automobila registriranih u Francuskoj, njih 175.000 nosi znak Citroëna.
•1935
3. srpnja umro je od raka Andre Citroen
• 1936
početak projekta izrade narodnog automobila.
• 1955
više od 12.000 narudžbi u jednom danu za novi model DS.
• 1959
model ID19 osvaja rally Monte Carla.
• 1964
ugrađeni prvi sigurnosni pojasevi.
• 1968
sporazum o suradnji s tvrtkom Maserati.
• 1970
prva ugradnja Wankel- motora u Citroënov model M35.
• 1971
Citroënova prva titula europskog automobila godine, model GS. SM osvaja rally Maroka.
• 1974
Peugeot i Citroën udružuju snage u zajednički PSA-koncern.
• 1975
druga titula europskog automobila godine, model CX.
• 1984
organiziran Visa Rally za ženske vozače.
• 1985
CX GTI Turbo je prvi francuski automobil s ABS-om.
• 1988
AX bilježi osam pobjeda na utrkama.
• 1990
treća titula europskog automobila godine, model XM.
• 1991
tvrtka dobiva titulu "Proizvođač stoljeća".
• 1993
pobjeda na prvom svjetskom kupu za cross-country rally.
• 1995
titula "Tvrtka godine 1994." u Španjolskoj.
• 1998
sporazum o izgradnji novog postrojenja u Brazilu. Osvajanje francuskog rally prvenstva.
• 1999
po prvi put u povijesti, Citroën bilježi prodajni rezultat od preko milijun automobila.
CITROËN je također jedina marka koja ima tri modela u top 10 u povijesti auto industrije: Traction Avant, CITROËN 2CV i CITROËN DS.
Za CFH prikupio, obradio i uredio 1587 VTS