visaluteju
Well-known member
Pisaću malo opširnije pa ću tekst podjeliti u nekoliko dijelova:
1. Odabir kamere
2. Odabir monitora
3. Napomene
4. Ugradnja okvira sa kamerom i monitora
5. Ožičenje kamere (koje kod mene nije upalilo ali obično radi)
6. Povezivanje monitora
7. Problem
8. Povezivanje kamere i monitora sa RELEJEM (onako kako funkcioniše)
1. ##### Odabir kamere
Odlučio sam se za parking kameru koja dođe ugrađena u okvir za tablice. Nisam znao gdje tačno da stavim onu samostojeću, nisam želio da bušim branik i biram neko posebno mjesto. Pošto mi je auto bijelo samostojeća u bijelom braniku bi ružno izgledala, da je stavim u donji crni dio branika bila bi prenisko pa bi bilo teže ocijeniti udaljenost od predmeta u odnosu na kameru, pogled iz malo višeg ugla je ipak bolji. Varijanta kamere koja dođe ugrađena u svjetlo za tablice mi se takođe ne sviđa jer strči i ističe se u odnosu na obično svjetlo - ono drugo, pa mi auto izgleda nesimetrično.
Ovako izgleda moja kamera:
2. ##### Odabir monitora
Kako ne posjedujem neki centralni ekran sa navigacijom i tim čudima za monitor sam se dvoumio između ekrana u retrovizoru i malog samostojećeg monitora. Bio sam na pola/pola u odluci pa su sitnice prevagnule.. .(NAPOMENA na originalni ekran sa navigacijom ne može se spojiti kamera(prilično sam siguran, ispravite me ako sam pogriješio)
Ekran u retrovizoru mi je super za auta koja nemaju mjesta za monitor, ne zauzimaju dodatni prostor i ne smetaju. Ono što mi se ne sviđa je što su po mom ukusu preveliki (par cm duži od klasičnog retrovizora) i obično imaju onako moderan ljep izgled i tanke lajsne ali meni se to malo ne uklapa sa unutrašnjošću auta (ovo je do mene ). Postoje i retrovizori sa erkanom koji se ne nakače na postojeći retrovizor već se postojeći izbaci a nakači se kompletan retrovizor sa držačem i oni po meni dosta bolje izgledaju ali dosta su skuplji a a pored toga nisam uspio naći neku posebnu verziju za moje auto već neki koji odgovara na više modela sa nekim zajedničkim držačem, pa nisam želio da puno prčkam odo toga i skidam postojeći retrovizor, a konkretno u C4II iza mjenjača se nalazi jedan fini prostor koji je po meni super za ugradnju samostojećeg monitora a ja ujedno želim da sakrijem punjače, bluetooth, aux kabal i još neke gluposti koje sam tu ugradio. Ujedno tu je zaštićen od sunca
Odlučio sam se za ovaj "iskačući" (skolopljen je dok se ne stisne dugme):
3. ##### Napomena
* Prije ugradnje kamere i monitora (provlačenja kablova, lemljenja i svega toga isprobajte kameru i monitor tako što ćete privremeno spojiti sve onako na brzinu i isprobati sa upaljenim autom.
Ovo je vrlo bitno jer ja sam isprobao kameru i monitor samo sa kontaktom (bez paljenja auta) i sve je radilo super. Međutim kasnije kada sam sve ljepo provukao zalemio i uštimao sa upaljenim autom nije radilo pa sam imao petodupli posao i teško čupanje živaca.
* Dobro osmislite kuda provući žice iz kamere u unutrašnjost auta. Branik je plastični kod mene ali na žalost (ili na sreću) karoserija je potpuno zatvorena i nisam uspio naći neke posebne otvore u blizini mjesta gdje bude tablica a nisam želio da bušim karoseriju (ako ćete je bušiti onda problem riješen)
4. ##### Ugradnja okvira sa kamerom i monitora
Okvir sa kamerom se lako ugradi, izvrne se stari okvir i na isto mjesto se uvrne novi (okvir ima dosta rupica i lako je iskoristiti stare rupe).
Ja sa napravio grešku jer sam okvir stavio malo povisoko pa sam rukom nekad dodirivao okvir i kameru kada otvaram gepek (jer u C4II dugme za gepek je odmah iznad tablica), pa sam skidao okvir i spustao ga jedno 1 - 1.5 cm i onda je super.
Iza tablica u braniku je postojala neka rupa tvornička i tuda sam provukao video i kabal od napajanja, medjutim kako nisam našao rupu a iz nekog razloga sam mislio da negdje mora biti, te kablove sam doveo izmedju karoserije i branika i onog dihtunga gepeka pa tako do rupe za zadnje svjetlo kuda prolaze kablovi za zadnja svjetla (možda sam mogao i nešto drugo ali ovo mi se činilo najjednostavijim rješenjem)
Monitor sam rastavio izvadio ga iz kućišta ali sam zadržao jednu zglobnu plastiku i pričvrstio ga za plastični poklopac iznad mjenjača gdje se nalazi dijagnostika. Ovako ga mogu presaviti po potrebi da prostupim stvarima iza monitora i po potrebi izvadim monitor i pristupim OBD portu. Izgleda ovako:
5. ##### Povezivanje žica kamere (način koji obično funkcioniše a koji kod mene nije radio + način na koji sam ja to obavio)
Obično je postupak jednostavan i u većini situacija funkcioniše ali kod mene nije upalilo a kasnijim istraživanjem sam vidio da ni kod još nekih ljudi.
1) Kamera ima 2 kabla (napajanje i video kabal)
Napajanje se sastoji od plus i minus žice, video kabal je RCA kabal koji uz sebe ima još jednu dodatnu žicu koja onako viri (strči), slika:
ljevo napajanje, a desno video kabal sa tim dodatnim crvenim žicama
Te dodatne crvene žice na video kablu služe da se uz video kabal, po potrebi, dovede struja sa istog mjesta sa kojeg se napaja monitor (što je mene spasilo)
Plus od kabla napajanja kamere spojite na plus od parking svjetla
(lijepo fino ispitajte koje su žice za parking svjetlo a ima i tema:
Šema žica za rikverc svjetlo
Minus od kamere na uzemljenje od parking svjetla i to je to.
Povežite video kabal sa video kablom kamere i razvucite ga do prednje strane
6.##### provlačenje kabla do monitora
(ja sam to radio po podu uz onu plastiku / lajsnu koja ide od poda do vrata gdje su prednja i zadnja sjedala. Prstima sam je malo povukao i ugurao kabal bez problema je stalo i ništa ne viri. Kroz gepek sam išao iza one izolacije / zida gepeka koja ima u sebi rupu za pristup kablovima od zadnjih svjetala, provukao ispod zadnjih sjedala uz zid do zadnjih vrata.
Naprijed sam dovukao kabal pomenutom plastikom do pretinca i provukao kabal iza pretinca sa donje strane također ima ta ista izolacija/poklopac koji je zakačen odozdo sa tri plastične kopče, njih sam izvukao i iza njih provukao kabal, sve vratio, niša ne viri i ne vidi se. Do mjesta za mjenjač sam kabal progurao lagano debelim ravnim sarafcigerom (ne tanki da ne oštetite kabal i polako da ne izgrebete unutrašnjost) po mjestu gdje se spaja onaj središnji dio gdje se nalazi mjenjač i ručna i plastika koja ide od poda. Također nigdje ni traga kablu. Odatle kabal dođe u prostor pomenutog poklopca za OBD port i aux kabal i upaljač i USB. Tu je sve skriveno iza monitora.
7.##### Povezivanje monitora
Monitor takođe ima naponski kabal i video kabal. + i - na upaljač a video kabal u video kabal i to je to.
Ja sam prepravio usb punjač tako što sam mu dodao 2 žice unutra da uzimaju struju iz punjača ali prije pretvaranja (punjač pretvara struju u 6V a za monitor treba 12) samo sam zalemio 2 žice na unutražnji dio onih pipaka koji uzimaju struju iz upaljača. izgleda ovako:
možete uzeti struju iz pretinca ili osigurača ali meni se nije dalo prčkati oko toga, ovako mi je jednostavnije.
Znači normalni koraci koji meni nisu upalili:
-plus od kamere na plus od parking svjetla
-minus od kamere na minus od praking svjetla ili bilo kojeg uzemljenja
-Monitor na plus i minus od čega god hoćete pod uslovom da se pali sa kontaktom
8. ##### Problem koji sam imao
Kamera radi sa kontaktom kada ubacim u rikverc. Međutim kada se auto upali kamera radi par sekundi i ugasi se. Kod nekih ljudi nastavi raditi ali slika mnogo treperi. Problem je zbog rasta ili pada struje nakon paljenja auta, a kažu i zbog tog canbus sistema (valja ta silna komunikacija koja javlja kada neko svjetlo ne radi i to sve nešto) remeti rad kamere. Kako god kod mene nije funkcionisalo i još kod nekih ljudi (našao sam na par foruma)
Rješenje je postaviti relej koji će prebacivati struju sa drugog mjesta do kamere ali samo onda kada se ubaci u rikverc.
Inače se navodno ovako nešto preporučuje jer valjda relej reguliše i padove i skokove struje koji vremenom možda mogu naškoditi kameri.
9.##### Povezivanje kamere sa relejem (onako kako je meni proradilo i sigurnije ali komplikovanije...malo )
Obični relej za auto od 12v (amperaža je nebitna)
slika releja:
Znači kako kameri ne paše struja iz rikverc svjetla moramo dovesti sa drugog mjesta (osigurači ili svjetlo pretinca suvozača ili upaljač aprednji ili zadnji, kod nekog je upalilo i svjetlo za tablice ali ne kod svih)
Relej služi da tu struju sa drugog mjesta pusti u kameru ali samo onda kada se usalta u rikverc (okidač)
Ja sam doveo struju sa prednjeg upaljača i to uz onaj pomenuti crveni kabal koji ide uz video kabal koji sam spominjao (već je razvučen od ranije). Crvene žičice sa slike:
Na relej se dalje povežu uzemljenje koje ide i na minus od kamere, poveže se pomenuti plus koji smo doveli od upaljača sa video kablom i još se poveže plus od kamere. Šema za relej je sledeća (relej ima brojeve na kontaktima):
30 - struja koja je stabilna (upaljač npr)
86 - plus sa rikverc svjetla
85 - uzemljenje sa rikverc svjetla (ili bilo koje uzemljenje) a ono se ujedno spaja i na minus od kamere
87 - plus za kameru
(zvuči komplikovano i zapetljano ali nije)
slika šeme:
Sve sam zalemio, dobro uljepio onim pištoljem na plastiku radi izolacije i korozije. To sam uvukao u prostor u gepeku gdje ima otvor za pristup zadnjim svjetlima.
i to je to, radi savršeno - slika:
video:
[ame]
1. Odabir kamere
2. Odabir monitora
3. Napomene
4. Ugradnja okvira sa kamerom i monitora
5. Ožičenje kamere (koje kod mene nije upalilo ali obično radi)
6. Povezivanje monitora
7. Problem
8. Povezivanje kamere i monitora sa RELEJEM (onako kako funkcioniše)
1. ##### Odabir kamere
Odlučio sam se za parking kameru koja dođe ugrađena u okvir za tablice. Nisam znao gdje tačno da stavim onu samostojeću, nisam želio da bušim branik i biram neko posebno mjesto. Pošto mi je auto bijelo samostojeća u bijelom braniku bi ružno izgledala, da je stavim u donji crni dio branika bila bi prenisko pa bi bilo teže ocijeniti udaljenost od predmeta u odnosu na kameru, pogled iz malo višeg ugla je ipak bolji. Varijanta kamere koja dođe ugrađena u svjetlo za tablice mi se takođe ne sviđa jer strči i ističe se u odnosu na obično svjetlo - ono drugo, pa mi auto izgleda nesimetrično.
Ovako izgleda moja kamera:
2. ##### Odabir monitora
Kako ne posjedujem neki centralni ekran sa navigacijom i tim čudima za monitor sam se dvoumio između ekrana u retrovizoru i malog samostojećeg monitora. Bio sam na pola/pola u odluci pa su sitnice prevagnule.. .(NAPOMENA na originalni ekran sa navigacijom ne može se spojiti kamera(prilično sam siguran, ispravite me ako sam pogriješio)
Ekran u retrovizoru mi je super za auta koja nemaju mjesta za monitor, ne zauzimaju dodatni prostor i ne smetaju. Ono što mi se ne sviđa je što su po mom ukusu preveliki (par cm duži od klasičnog retrovizora) i obično imaju onako moderan ljep izgled i tanke lajsne ali meni se to malo ne uklapa sa unutrašnjošću auta (ovo je do mene ). Postoje i retrovizori sa erkanom koji se ne nakače na postojeći retrovizor već se postojeći izbaci a nakači se kompletan retrovizor sa držačem i oni po meni dosta bolje izgledaju ali dosta su skuplji a a pored toga nisam uspio naći neku posebnu verziju za moje auto već neki koji odgovara na više modela sa nekim zajedničkim držačem, pa nisam želio da puno prčkam odo toga i skidam postojeći retrovizor, a konkretno u C4II iza mjenjača se nalazi jedan fini prostor koji je po meni super za ugradnju samostojećeg monitora a ja ujedno želim da sakrijem punjače, bluetooth, aux kabal i još neke gluposti koje sam tu ugradio. Ujedno tu je zaštićen od sunca
Odlučio sam se za ovaj "iskačući" (skolopljen je dok se ne stisne dugme):
3. ##### Napomena
* Prije ugradnje kamere i monitora (provlačenja kablova, lemljenja i svega toga isprobajte kameru i monitor tako što ćete privremeno spojiti sve onako na brzinu i isprobati sa upaljenim autom.
Ovo je vrlo bitno jer ja sam isprobao kameru i monitor samo sa kontaktom (bez paljenja auta) i sve je radilo super. Međutim kasnije kada sam sve ljepo provukao zalemio i uštimao sa upaljenim autom nije radilo pa sam imao petodupli posao i teško čupanje živaca.
* Dobro osmislite kuda provući žice iz kamere u unutrašnjost auta. Branik je plastični kod mene ali na žalost (ili na sreću) karoserija je potpuno zatvorena i nisam uspio naći neke posebne otvore u blizini mjesta gdje bude tablica a nisam želio da bušim karoseriju (ako ćete je bušiti onda problem riješen)
4. ##### Ugradnja okvira sa kamerom i monitora
Okvir sa kamerom se lako ugradi, izvrne se stari okvir i na isto mjesto se uvrne novi (okvir ima dosta rupica i lako je iskoristiti stare rupe).
Ja sa napravio grešku jer sam okvir stavio malo povisoko pa sam rukom nekad dodirivao okvir i kameru kada otvaram gepek (jer u C4II dugme za gepek je odmah iznad tablica), pa sam skidao okvir i spustao ga jedno 1 - 1.5 cm i onda je super.
Iza tablica u braniku je postojala neka rupa tvornička i tuda sam provukao video i kabal od napajanja, medjutim kako nisam našao rupu a iz nekog razloga sam mislio da negdje mora biti, te kablove sam doveo izmedju karoserije i branika i onog dihtunga gepeka pa tako do rupe za zadnje svjetlo kuda prolaze kablovi za zadnja svjetla (možda sam mogao i nešto drugo ali ovo mi se činilo najjednostavijim rješenjem)
Monitor sam rastavio izvadio ga iz kućišta ali sam zadržao jednu zglobnu plastiku i pričvrstio ga za plastični poklopac iznad mjenjača gdje se nalazi dijagnostika. Ovako ga mogu presaviti po potrebi da prostupim stvarima iza monitora i po potrebi izvadim monitor i pristupim OBD portu. Izgleda ovako:
5. ##### Povezivanje žica kamere (način koji obično funkcioniše a koji kod mene nije radio + način na koji sam ja to obavio)
Obično je postupak jednostavan i u većini situacija funkcioniše ali kod mene nije upalilo a kasnijim istraživanjem sam vidio da ni kod još nekih ljudi.
1) Kamera ima 2 kabla (napajanje i video kabal)
Napajanje se sastoji od plus i minus žice, video kabal je RCA kabal koji uz sebe ima još jednu dodatnu žicu koja onako viri (strči), slika:
ljevo napajanje, a desno video kabal sa tim dodatnim crvenim žicama
Te dodatne crvene žice na video kablu služe da se uz video kabal, po potrebi, dovede struja sa istog mjesta sa kojeg se napaja monitor (što je mene spasilo)
Plus od kabla napajanja kamere spojite na plus od parking svjetla
(lijepo fino ispitajte koje su žice za parking svjetlo a ima i tema:
Šema žica za rikverc svjetlo
Minus od kamere na uzemljenje od parking svjetla i to je to.
Povežite video kabal sa video kablom kamere i razvucite ga do prednje strane
6.##### provlačenje kabla do monitora
(ja sam to radio po podu uz onu plastiku / lajsnu koja ide od poda do vrata gdje su prednja i zadnja sjedala. Prstima sam je malo povukao i ugurao kabal bez problema je stalo i ništa ne viri. Kroz gepek sam išao iza one izolacije / zida gepeka koja ima u sebi rupu za pristup kablovima od zadnjih svjetala, provukao ispod zadnjih sjedala uz zid do zadnjih vrata.
Naprijed sam dovukao kabal pomenutom plastikom do pretinca i provukao kabal iza pretinca sa donje strane također ima ta ista izolacija/poklopac koji je zakačen odozdo sa tri plastične kopče, njih sam izvukao i iza njih provukao kabal, sve vratio, niša ne viri i ne vidi se. Do mjesta za mjenjač sam kabal progurao lagano debelim ravnim sarafcigerom (ne tanki da ne oštetite kabal i polako da ne izgrebete unutrašnjost) po mjestu gdje se spaja onaj središnji dio gdje se nalazi mjenjač i ručna i plastika koja ide od poda. Također nigdje ni traga kablu. Odatle kabal dođe u prostor pomenutog poklopca za OBD port i aux kabal i upaljač i USB. Tu je sve skriveno iza monitora.
7.##### Povezivanje monitora
Monitor takođe ima naponski kabal i video kabal. + i - na upaljač a video kabal u video kabal i to je to.
Ja sam prepravio usb punjač tako što sam mu dodao 2 žice unutra da uzimaju struju iz punjača ali prije pretvaranja (punjač pretvara struju u 6V a za monitor treba 12) samo sam zalemio 2 žice na unutražnji dio onih pipaka koji uzimaju struju iz upaljača. izgleda ovako:
možete uzeti struju iz pretinca ili osigurača ali meni se nije dalo prčkati oko toga, ovako mi je jednostavnije.
Znači normalni koraci koji meni nisu upalili:
-plus od kamere na plus od parking svjetla
-minus od kamere na minus od praking svjetla ili bilo kojeg uzemljenja
-Monitor na plus i minus od čega god hoćete pod uslovom da se pali sa kontaktom
8. ##### Problem koji sam imao
Kamera radi sa kontaktom kada ubacim u rikverc. Međutim kada se auto upali kamera radi par sekundi i ugasi se. Kod nekih ljudi nastavi raditi ali slika mnogo treperi. Problem je zbog rasta ili pada struje nakon paljenja auta, a kažu i zbog tog canbus sistema (valja ta silna komunikacija koja javlja kada neko svjetlo ne radi i to sve nešto) remeti rad kamere. Kako god kod mene nije funkcionisalo i još kod nekih ljudi (našao sam na par foruma)
Rješenje je postaviti relej koji će prebacivati struju sa drugog mjesta do kamere ali samo onda kada se ubaci u rikverc.
Inače se navodno ovako nešto preporučuje jer valjda relej reguliše i padove i skokove struje koji vremenom možda mogu naškoditi kameri.
9.##### Povezivanje kamere sa relejem (onako kako je meni proradilo i sigurnije ali komplikovanije...malo )
Obični relej za auto od 12v (amperaža je nebitna)
slika releja:
Znači kako kameri ne paše struja iz rikverc svjetla moramo dovesti sa drugog mjesta (osigurači ili svjetlo pretinca suvozača ili upaljač aprednji ili zadnji, kod nekog je upalilo i svjetlo za tablice ali ne kod svih)
Relej služi da tu struju sa drugog mjesta pusti u kameru ali samo onda kada se usalta u rikverc (okidač)
Ja sam doveo struju sa prednjeg upaljača i to uz onaj pomenuti crveni kabal koji ide uz video kabal koji sam spominjao (već je razvučen od ranije). Crvene žičice sa slike:
Na relej se dalje povežu uzemljenje koje ide i na minus od kamere, poveže se pomenuti plus koji smo doveli od upaljača sa video kablom i još se poveže plus od kamere. Šema za relej je sledeća (relej ima brojeve na kontaktima):
30 - struja koja je stabilna (upaljač npr)
86 - plus sa rikverc svjetla
85 - uzemljenje sa rikverc svjetla (ili bilo koje uzemljenje) a ono se ujedno spaja i na minus od kamere
87 - plus za kameru
(zvuči komplikovano i zapetljano ali nije)
slika šeme:
Sve sam zalemio, dobro uljepio onim pištoljem na plastiku radi izolacije i korozije. To sam uvukao u prostor u gepeku gdje ima otvor za pristup zadnjim svjetlima.
i to je to, radi savršeno - slika:
video:
[ame]
Posljednje uređivanje od moderatora: