Ja se ispričavam, previdio sam to da trebam objasniti što je "veliki serivs".
Pa onda evo što je što i što u što spada:
(i na žalost, ne zna se koliko točno što traje, jer testiranje vozila/motora u tvornici i na pultu nije jednako kao na ulici i u prometu na svim raznim mogućim uvijetima rada i načinima vožnje auta, a i nemali broj puta se vozila povlaće s tržišta zbog lošeg dijela i nečeg loše konstruiranog ili kao npr kugle/šape na Peugeotu 407 ili Citroenu C6 (iste su) koje se redovno mijenjaju svake godine, jer je genijalac koji je konstruirao vozilo napravio propust i taj dio da od zlata stavite, neće trajati dugo)
* VELIKI SERVIS *
Kompletan veliki servis se sastoji od izmjene kompletno svih natezača i klizača, kako za zupčasto, tako i za kanalno remenje, te zupčasti i kanalni(o) remenje.
Za modele vozila kod kojih pumpa vode je pogonjena zupčastim remenom, obavezno mijenjati i nju, a ako ide preko kanalnog remena, ovisno naravno i o kilometraži također mijenjati i nju ili na onda drugom sljedećem servisu, ali napominjem da usljed većeg intervala izmjene remenja, svakako preporučam obavezno izmjenu na svakom servisu. Razlog: samo ove godine je bio popriličan broj kupaca kojima je propustila pumpa vode na kilometraži od 180-230 tkm i proizvelo naknadne troškove koji su bili veći u odnosu da se promijenila u zahvatu velikog servisa koji je bio ranije.
Isto tako, ovisno o tome koja je kilometraža vozila (najčešće se to radi na drugom velikom servisu), uputno je promijeniti i simeringe bregaste osovine i radilice s prednje strane, a ovisno o tome kako koji motor, promijeniti i brtvu poklopca ventila, jer se radi izmjene simeringa bregaste osovine mora skidati poklopac ventila.
Isto tako kad se mijenja pumpa vode, uputno je staviti i novi antifriz, jer ukoliko je stari već pomiješan s prljavštinom ili već ponekim dolijevanjem, moguće je da se radi toga ošteti nova pumpa vode.
Kod nekih motora se u tom zahvatu isto mijenja i termostat, čak predostrožnosti radi, jer se nalazi na zeznutom mjestu i treba raskopati pola auta da se dođe do njega, a kad se radi veliki servis, to je taman to.
Kada se radi veliki servis?:
- kako sam već i naveo, kad je vozilo novo, prvi servis u vremenskom periodu od 6-7 godina ili do 150tkm, a već sljedeći ili drugi veliki servis smanjiti na vremenski period 5-6 godina ili 100-120 tkm.
Razlog tome je to što se s godinama i kilometražom zazori na motoru povećavaju i motor nije kao kad je izašao iz tvornice, već jednostavno s godinama se haba i troši te je trajnost vitalnih dijelova zbog toga skraćena.
I već spomenuti radni sat koji nitko ne računa daje svoj doprinos trošenju i uglavnom je to više nego li na satu pokazuje kilometar sat.
* MALI SERVIS *
Obuhvaća filtere i ulje te brtvu čepa kartera ili kompletno čep s brtvom.
Isto tako ovisno o proizvođaču vozila propisan je vremenski period ili kilometraža. Već ima i onih koji idu do 50tkm za jedan servis. Uglavnom, neki optimum je oko 20tkm kod novog auta, a kad ste već prešli 180-200tkm uputno je smanjiti na 10tkm (iako neki to već rade i s poptuno novim vozilom).
Ja osobno na svakom servisu mijenjam filter ulja, zraka i kabine, a filter goriva svaki drugi ili treći (moj je benzinac), dok kod dizelaša nekako se preporuča svaki drugi, ali vjerujem da ste svjesni kvalitete goriva kod nas pa onda ovisno o tome gdje i kako točite, uputno je mijenjati i taj filter radi zaštite znatno skupljih dijelova koje može uništiti loše gorivo.
Ali uz sve to je vrlo bitno da ti filteri budu kvalitetni, ne oni jeftileni koji za vrijeme rada nestanu negdje ili oni koji propuštaju više smeća nego li bi trebalo.
Dakle, to je uredno servisiranje i održavanje.
Ponavljam, svi znate reći kako je danas sve lošije kvalitete nego što je bilo prije pa shodno tome i vozila koja se proizvode i njihove komponente, a onda suprotno od toga što se govori o takvoj kvaliteti, opet se vode ovakve polemike oko toga kad se treba što raditi i gleda sa k onom dijelu gdje ćemo što manje novca potrošiti.
Naravno, novaca nema i ne pada sa drveta ili s neba samo tako, ali kada se dogodi havarija ili nešto neočekivano, sve se ljute na druge, a nikada si sami nismo krivi.
Ja se osjećam odgovornim da podijelim ono što srećem u svom poslu i s krajnjim potrošačima, dakle s vama, a kako bih stručnošću i učenjem te direktnim doticajem kod proizvođača dijelova bio na usluzi, jer cilj mi je podijeliti znanje i informaciju. Osobno sam od onih koji smatra da je danas informacija najbitnija i najvrijednija, a onda sve drugo.
I za kraj. Da li bi kupili vozilo od čovjeka koji je napravio matematiku i odlučio tako djelovati.
Naime, uvijek kupuje novog Golfa i vozi ga oko 3-4 godine, bez imalo ulaganja u njega. Samo toči gorivo i tekućinu za pranje stakla.
On je izračunao da je to auto koji ima najvišu vrijednost kao rabljeni te uz ne servisiranje istoga te maleno ulaganje staro za novo može kupiti opet novi Golf.
Ja ne znam za vas, ali ja takav auto ne bih kupio, neovisno o tome koja je marka vozila.
I da opet napomenem, ja dajem informacije sa kojima raspolažem iz prakse i ljudi poput vas + još i stručne studije od proizvođača rezervnih dijelova, a na vama je da odlučite što ćete s tom informacijom.
I probajte razumijeti još jednu činjenicu. Proizvođači vozila ne zarađuju na prodaji novih vozila, oni zarađuju na dijelovima i servisima, jer ako biste željeli isti auto kakav vozite sastaviti samostalno ili gledano posebno po dijelovima, od tih dijelova koje bi kupovali odvojeno, mogli bi konstruriati 3 nova auta u istoj vrijednosti.
Ja volim reći da je auto industrija teški kupleraj, jer tu ima svega i svačega i svatko sa svakim, jer nije uvijek sve kako piše na kutiji i slično.
Ako bude sve kako se nadam, iduće godine namjeravam napraviti Educa meeting te pozvati vas na to kako bi mogli međusobno razgovarati o svemu tome i gdje bih vam mogao objasniti ovakve neke stvari, jer ovako pisajući ode puno vremena i na kraju se izgubi smisao, jer vidim da porpiličan broj čitatelja ne pročita sve i opet ponavlja pitanja koja su već u tekstu odgovorena.
Lijep vam i srdačan pozdrav
alac-gore:
Anđelko
P.S.
I ono što me jako smeta kod iznošenja nekog troškovnika dijelova tko je koliko, gdje i što platio, navodi se samo npr: filter ulja = 50,00 Kn.
Èiji i koji brand je u pitanju, da li je s popustom ili bez, da li je s PDV-om ili mukte, jer sve to čini velike razlike, jer ako ja npr ponudim originalni PSA filter po 50,00 Kn, a netko drugi napiše da je filter platio 20,00 Kn pitanje je kakav je to filter i naravno da nije isto, jer nije Citroen C5 isto, kao i Trabant.
Nadam se da sam bio jasan ovime što sam rekao, jer na ovaj način se daju polovične informacije koje rade pomutnju kod ljudi i na kraju opet se ostaje u neznanju što i tko je iza tog nekog proizvoda.