Situacija sa DPF filterima je otprilike slijedeća: svi su čuli da postoji i da često pravi probleme, malo ko zna šta mu je namjena i kako radi a još manji broj ljudi zna kako riješiti probleme sa njim.

DPF tj. diesel particulate filter – filter čestica je uređaj koji služi za eliminisanje čestica čađi koje se stvaraju uslijed nepotpunog sagorjevanja dizel goriva u motoru. Koristi se na dizel motorima još od 80-tih godina prošlog vijeka (uglavnom na radnim mašinama), da bi se pooštravanjem normi o emisiji štetnih gasova pojavio na putničkim vozilima poslije 2000. godine. Pionir ugradnje DPF filtera u Evropi je PSA (Peugeot-Citroen) grupa koja je još 2002. godine ugradila ovaj uređaj na 2,2 HDi motor namjenjen raznim vozilima svoje grupacije. Dizel automobili opremljeni ovim filterom ne ostavljaju crni dim prilikom naglog ubrzanja.

Ugradnja DPF filtera nije bila obavezna Euro 3 i Euro 4 standardima ali su ih proizvođači ugrađivali na pojedine motore i za pojedina tržišta koja su imala strožije standarde. Uglavnom, proizvođačima je bilo ostavljeno da biraju na koji će način ispuniti Euro 3 i Euro 4 norme, da li ugradnjom DPF filtera ili bez. Tek, uvođenjem strožijih Euro 5 normi koje su stupile na snagu 01.01.2011. godine, DPF filter je obavezan na svim vozilima opremljenim dizel motorom.

Pošto se svakodnevnim korišćenjem u DPF filterima taloži čađ koja vremenom blokira filter, proizvođači su predvidjeli proces samočišćenja koji se još naziva regeneracija. Princip regeneracije je jednostavan: DPF filter se grije do temperature od 1200 do 1400 stepeni celzijusa kada čestice čađi odgorjevaju. Regeneracija je automatizovan proces i on se dešava svakih 300 do 500 km i traje nekih 10-tak minuta. Regeneracija se vrši na dva načina: motorni kompjuter ubrizgava više goriva u izduvni takt čime se podiže temperatura u izduvnom sistemu i čestice odgorjevaju na visokoj temperaturi. Kod vozila koja na ovaj način vrše regeneraciju (VAG, Renault, FIAT…) dešava se da poraste nivo ulja u motoru zbog viška goriva, pa je potrebno redovno provjeravati kako bi se izbjegle katastrofalne posljedice. Drugi način koriste vozila PSA grupe (HDi motori), gdje se prilikom regeneracije u DPF dodaje aditiv koji pospješuje izgaranje čestica. Ovaj aditiv se nalazi u posebnom rezervoaru, traje oko 25000 km i potrebno ga je redovno dopunjavati inače će se filter začepiti.

Problem nastaje na automobilima koji se najčešće voze u režimu gradske vožnje kada motor rijetko dostiže radnu temperaturu ili se započeti proces regeneracije često prekida. Tada se DPF filter zapuši i počinju problemi koji se manifestuju kao namiran rad motora, slaba vuča, nemogućnost startovanja motora…Prije ovih simptoma obično se na instrument tabli pojavi upozorenje da je filter zapušen. Ovaj upozorenje ne treba ignorisati, već odmah treba reagovati na neki od slijedećih načina.

Najbezbolniji način je izvesti automobil na otvoreni put i voziti ga najmanje 10 minuta na radnoj temperaturi konstantnom brzinom ne manjom od 60 km/h. U praksi se pokazalo da nije na odmet ni veća brzina a ni nekoliko naglih ubrzanja koje povećavaju opterećenje motora:cenzura: a samim tim i temperaturu izduvnog sistema. Dobra vijest je da je ovo najjeftiniji način da riješite problem sa DPF-om, a loša da ćete vjerovatno izgubiti vozačku dozvolu.

Drugi način je da posjetite ovlašćeni ili neki od bolje opremljenih nezavisnih servisa koji će sa dijagnostičkim uređajem inicirati proces regeneracije. Motorni kompjuter tada sam simulira uslove vožnje i vrši regeneraciju. Cijeli proces traje manje od sat vremena i košta između 50 i 150 €. Ova operacija neće dugoročno riješiti problem ako nastavite voziti u gradskom režimu vožnje bez povremenih izleta na otvoreni put.

Treći način je fizičko uklanjanje DPF filtera iz izduvnog sistema automobila. Ova operacija zahtjeva i zamjenu originalnog softvera motornog kompjutera, softverom koji ne zahtjeva informacije sa senzora DPF-a, kako bi motor radio ispravno. Na ovaj način problem se rješava zauvjek a koštaće vas između 150 i 250 €, zavisno od automobila.

Zadnja (i najbolnija) solucija je kupovina novog DPF filtera čije se cijene kreću od 1000 € pa na više.
DPF danas "gasi" skoro svaka mehaničarska radionica ili auspuh servis. Namerno stavljam pod navodnike reč gasi, jer se ta usluga navodno uradi a zapravo nije tako. Po forumima na internetu odavno su se pojavili razni krekovani programi kroz koje treba samo provući originalni iza motornog računara i kao DPF je isključen. Te aplikacije rade po principu search and replace određene sekvence u kodu. Jako često sekvenca koju psoftverreprave bude sličana sa traženom pa se promene dešavaju tamo gde nikako nije trbalo. I ono što je najgore u 98% slučajeva ove aplikacije vaš auto pretvaraju u Golf2 tako što obrišu deo ako ne i sve kodove grešaka. Pa nakon ovako isključenog DPF-a možete slobodno da otkačinjete sve senzore pa čak i same dizne a da motorni računar ne beleži ni jednu grešku. Možda zvuči lepo ali daleko je od toga. Kad počnu da vam se javljaju problemi u radu, svaki servis u koji odete muku će mučiti da nađe kvar. Nekad će ozbiljna odstupanja parametara biti ignorisana pa ćete napraviti veliku štetu, jer jednostavno nije bilo upozorenja. Softver u motornom računaru vam je obogaljen do te mere da više nema svoju funkciju kako treba. Vama sa tom metodom nije isključen DPF, samo su obrisane greške. Motor se i dalje bori sa problemom oko DPF-a ali nema kodove grešaka da vas o tome upozori paljenjem lampice na tabli. Kod ovako ugašenog DPF-a jako često se desi da sama funkcija regeneracije uopšte ne bude isključena. Pa se javlja plavi dim, podizanje nivoa ulja, trokiranje... Jedino se greška na instrument tabli ne javlja.
Ovo možete i da testirate. Probajte da otačite, MAP, MAF senzor ili otkačite par grejača i ako se nakon toga greška na dijagnostici ne očitava biće vam jasno o čemu se radi. Pretvorili ste auto u Golf 2!
Međutim DPF u većini slučajeva može da se ugasi bez brisanja kodova grešaka. To se radi takozvano switch metodom. U samom softveru postoje lokacije na kojima se bukvalno promenom 1 u 0 može isključiti funkcija DPF-a i regeneracije samo sa par ovih switc-eva 1 u 0.
001->000: particle filter regeneration enabling
Naravno ove lokacije može da pronađe samo neko ko zna šta radi i za to treba znanja i iskustva. Jer fabrika nije delila ovakve informacije javno pa je nekad ozbiljan posao pronaći metodu da se DPF ispravno isključi pravilno. Primer sa switch-om je samo jedan od načina a postoji ih više. Ko se bavi ovim poslom ozbiljno zna da pronađe pravilnu metodu gašenja.
inace ja sam na svom 1,6 hdi motoru od 110 ks u pezou 5008 probusio i softverski uradio kod tipa koji ima u opremi preko 20ooo eura i sve me kostalo 200 eura a i sam imam diagbox pa malo cackam i vidim sta se desava a inace auto je prodisao nema stucanja,nema svega onog sto ide uz regeneracije koje su se desavale svakih 200 km.