ima li to pucanje kakvu ''najavu''?
C3 2007. 1.4.i
pri okretanju volana udesno i prelascima preko neravnog se cuje ruzno metalno struganje/lupanje...
Reče Ivan, nema najave, a ljudi konstatuju problem po pravilu iz stacionarnog stanja. To struganje koje čuješ zahteva pregled majstora, verovatno su pronlem delovi trapa, kočnice ili eventualno nešto što ima veze sa (električnim) servom/letvom volana.
Ja lično sam i gledao direktan prenos kako je jednoj c3ojki pukla prednja leva opruga dok je stajao upaljen kako bi primio putnike na zadnjoj klupi.
Za levu prednju oprugu moje c3ojke nisam siguran kada je pukla (a desilo se prošle godine/zime).
Auto se normalno vozio, normalno parkiran, bio ugašen par dana na parkingu, uglavnom je bilo relativno hladno prošle zime dakle ispod nule. Kada se posle par dana pokrenuo - nenormalno klaparanje pri polasku je ukazalo da je pukla opruga, sva sreća nije oštetila pneumatik, pa je auto završio u radionici
Gore je Dalibor dao kajabino uputstvo za pravilno montiranje opruga i amortizera, a od mene par slika iz radionice mog prijatelja kada je prošle godine sve to rađeno. Odlučeno je da se uz opruge promene i amortizeri, šolje nisu menjane, ali su promenjeni i stabilizatori i gume balans štangle.
Mesto pucanja opruge je oštro kao brijač
Nabavljeni su Kyb opruge (oko 60 evra) i amortizeri oko 100 evra
Opruge su iste za levu i desnu stranu
ali amortizeri nisu, razlikuju se u kataloškim oznakama
Ista firma, opruge iz Èeške, amortizeri iz Brazila
**
Slika desnog amortizera i opruge koja je bila zdrava
Dok se majstor maltretirao sa natezanjem opruge pokušao sam da uporedim stari i novi amortizer, ali slika nije ispala kako sam imao nameru. Suština je da stari amortizer lakše može da se pritisne, i duže se vraća u početni položaj. Takođe, u odnosu na novi se ne vraća sasvim već koji santimetar manje. Verovatno su i bili za promenu posle nekih dvanaest godina, odnosno šest koliko je auto kod mene (tj. pređenih oko 70,000 km nakon nepoznate kilometraže u Francuskoj)
Šolje amortizera nisu promenjene jer su bile korektne, ali je ipak preporučivo da se i one promene. Zatečeni ležaji šolje su jedva imali masti koja je sigurno ispošćena nakon 12 godina, pa sam za tu stvar lično izabrao i nabavio mast za koju mislim da će ih dobro zaštititi sledećih par godina.
Dakle KLM mast na bazi kalcijuma (a ne litijuma) kruševačkog FAM-a, po gradaciji NLG-2, jer se radi o ležaju koji se ne okreće na visokim obrtajima niti trpi višu temperaturu od oko 80 C - ali može biti značajnije izložen vlagi i prašini (zbog čega je zgodno upotrebiti ovakve masti).
Tek otvoreno pakovanje
pa je nakon čišćenja i podmazivanja ležaj spreman za pakovanje
Inače slično koncipirana mast od npr. INA je ova GKS
http://ina-maziva.hr/hr/proizvod/ina-gks/48
a naravno da bi posao odradile i većina drugih masti namenjene ležajima (samo ostaje pitanje vremena za koliko ih treba promeniti/obnoviti).
Takođe i npr. modričina Optima pravi odgovarajuće masti, kao štop je npr. serija Kalcima
https://modricaoil.com/Product/Read/kalcima-producttype-31
ali na žalost ne nude u manjim pakovanjima od 18 kg :hm:
**
Tokom radova je konstatovano da su i stabilizatori zreli za menjanje. Imali su luft u zglobovima, a levi je bio i iskrivljen. Nabavljeni su novi po seni od oko 15ak evra, doduše ne mogu više da se setim možda su toliko koštala oba. Dakle, sasvim renomirani nemački Ruville, al` iz Turske. Dođe mu na isto :grin:
Na ovoj slici vidi kako je stari levi stabilizator donekle iskrivljen
Bilo je potrebno zameniti i gumice balans štangle. Iz prodavnice je uzeto šta su jedino imali pa ćemo videti koliko će izdržati, a koštale su obe nekih oko 8 evra.
Naravno, ko može na duže da isplanira radove najsigurnije je uzeti originalne rezervne delove od Citroena.
Stare gumice su poprilično razlokane u odnosu na nove. Sad, ove nove izgledaju bitno grublje izrađene
**
Rezultat ovih radova je bio da je auto bitno utegnutiji, a vozačica tj. mila mi supruga vrlo zadovoljna i ushićena nakon što je prvi put posle radova provozala auto.