DS9
Active member
Tačno, ne mora baš Total - niti je "isključivo najbolje Total", odnosno nema dokaza za ovo potonje, sa naglaskom na isključivo.vidim da je DS9 dosta toga objasnio pa ispada da i nemora biti baš total
Total-ova ulja, odgovarajućih normi za određeni PSA motor - su PREPORUÈENA od strane PSA - pri čemu istovremeno PSA za odgovarajući motor zahteva ulje (za vozilo u garanciji) bilo kog proizvođača koji poseduje odobrenje/homologaciju po odgovarajućoj normi a koje je mu je izdala (ista ta) PSA (između ostalog i za nezanemarivu sumu novca).
Pošto ljudi svakako tumače preporuke (i zahteve) PSA - da bi se znalo koje je ulje odgovarajuće (a koje je najbolje i ne može da se zna - jer to zavisi od raznih faktora eksploatacije) - potrebno je da se ima tačan uvid u to što PSA zahteva i preporučuje.
Dole je izvod (mislim da sam ga već davao u ovoj temi) iz najaktuelnije servisne preporuke (tj. dokumenta namenjenog serviserima).
Za zemlje u Europi, po mogućnosti koristiti jedno od sljedećih ulja s niskim postotkom pepela :
TOTAL ACTIVA INEO ECS
TOTAL QUARTZ INEO ECS
TOTAL QUARTZ INEO FIRST
Ili bilo koje drugo homologirano ulje koje zadovoljava norme PSA PEUGEOT CITROËN B71 2290 ili B71 2312
NAPOMENA : Ta ulja imaju bolje karakteristike od onih utvrđenih u normi ACEA.
PAŽNJA : Upotreba aditiva u motornom ulju strogo je zabranjena.
Ako te bikerbj (osim gornjeg navoda) zanima tačno šta najaktuelniji PLAN ODRŽAVANJA tvog vozila zahteva i preporučuje - to možeš da proveriš na citroenovom servisnom sajtu. Dole je postupak kako se dobija PLAN ODRŽAVANJA (a u njemu i zahtevane norme, odnosno preporučena totalova ulja tih normi)
Upisom VIN na servisnom sajtu (ako je za jezik sa desne strane u dnu izabran Croate/Serbie) - sa leve strane od gore ka dole dobija se spisak Vozilo, Rad, Dijagnostika, Održavanje, Razno
Treba obratiti pažnju na ODRŽAVANJE, pa kliknuti na Plan održavanja, a zatim izaberite Sinteza održavanja, pa nakon toga Pretraži.
Ako nisi registrovan na servisni sajt (a to može svako ko se registruje), onda možeš da ovde daš VIN tvoje c5ice, pa će neko od nas ko koristi to proceriti (ili npr. meni možeš poslati privatnu poruku, pa ću ja onda dati screenshoz plana održavanja tvoje c5ice)
***
Pošto nisi naveo godište svoje c5ice, a može se pretpostaviti da je to npr. 2001-2008., definitivno je za taj motor zahtevana između ostalih i norma PSA B71 2296 tj. preporučeno je ulje Quartz 9000 5W-40 (koje ima odobrenje od PSA po toj normi)
Možeš da poslušaš savet Doomsday-a i sa njime neće biti greške - ali daleko od toga da je to jedini ili isključivo najbolji izbor.
Jer, PSA je dala odobrenje/homologaciju po normi PSA B71 2296 i uljima drugih proizvođača.
To su npr:
Motul 8100 X-CESS 5W40
ili npr.
Yacco Lube FR 5W-40
(a dalje me mrzi da navodim jer sam to činio nebrojeno puta)
Inače, ukoliko tvoja C5ica datira od pre 2007-2008. - onda je preporuka za ulje u godištu kada je izašla nešto drugačija - jer se ne traže PSA norme (pošto one tada nisu ni postojale) nego određene ACEA norme, a što je sasvim legitimno za upotrebu. U takvom slučaju je formalno-pravno mnogo šira preporuka.
Inače - u vezi ključnog pitanja koje si postavio, a to je da li koristiti i tanje ulje, tj 5W-30, odgovor na to najpre daje temperaturna/klimatska tabela.
Međutim, kako gore možeš da vidiš - da je PSA u najaktuelnijem PLANU OSEŽACANJA vrlo jasna da za zemlje evrope (od krajnjeg severa do krajnjeg juga, tj od Skandinavije do Grčke) najpre preporučuje totalova najaktuelnija ulja namenjena PSA, tj Ineo ECS 5W-30 i INEO FIRST 0W-30 onda to donekle komplikuje izvođenje zaključka (šta je najadekvatnije) odnosno izbor ulja.
Već nekoliko puta naglašavam - da je izbor ulja kompromis suprotstavljenih zahteva, i da generalno najboljeg nema.
Što je najbolje (najpogodnije) za tebe, možda nije za npr. mene. Da je ta c5ica moja - ja bih joj sipao ulje koje je koncipirano kao Ineo ECS (dakle norma ACEA C2 i PSA B71 2290), dakle bitno tanje od Q9000 5W-40 (tj. ACEA A3/B4 i PSA B71 2296) - jer moj auto nije izložen većim opterećenjima (ne računajući gradsku vožnju) i zbog toga mu je vrlo pogorno i poprilično tanko ulje, a koje PSA svojim planom održavanja preporučuje (pogotovo za isti motor kome je pridodat DPF).
Ako kojim slučajem vučeš prikolicu/čamac onda je tebi pogodnije ulje kakvo je Q9000 5W-40.
***
Da, može druga marka, ne mora isključivo Total. To ne tvrdi ni PSA (odnosno to ne tvrdi za preporučena ulja ni jedan proizvođač motora).
S` tim što PSA preporučuje upotrebu totalovih ulja odgovarajućih normi (za određeni motor).
Za razliku od npr. PSA, Daimler/MB daje čitav spisak svih ulja kojima je dao odobrenje za određeni motor tj. normu koju on zahteva, a taj spisak sadrži ulja bar dvadesetak različitih proizvođača. Pojedina od njih su i ulja koja proizvode i balkanski proizvođači (fam, optima, ina).
Slično je i sa npr. VW - dok je u slučaju francuskih proizvođača motora (dakle PSA i Renault) očigledna tesnija vezanost za njihovog nacionalnog naftaša tj. Total. Na žalost od PSA (ili renaulta) nećete (javno, na internetu) izvući spisak gde su na jednom mestu pobrajana sva ulja kojima je PSA dala odobrenja po nekoj normi. Oni to čine (tj. daju odobrenja) ali se naravno trude da predstave kako je "najbolje" koristiti Total. Oni naravno i ne kažu da je ono najbolje - ali se psihologija potrošača ne uči džaba kako bi je stručnjaci za marketing iskoristili sa željenim rezultatom.
***
Post scriptum
Još jednom - neopevano hvala Guletu iz Viteza (ovlašćenom serviseru PSA) za uvid u najnovije (iz 2016. god.) preporuke motornih ulja za Citroene.
*** *** ***
NOVI ODGOVOR BIKERBJ-u
Dakle, prema VIN c5ice bjbiker-a - dole su screenshotovi plana održavanja njegovog vozila. Radi privatnosti, obrisao sam podatke o konkretnom VIN, kao i podatke na kraju dokumenta o svojoj kućnoj adresi.
Može se uočiti nekoliko stvari.
Prvo, nema pomena o najaktuelnijem ulju koga pominje servisna preporuka, tj. po normi B71 2312 odnosno totalovo Ineo First (koje je razvijeno za e-hdi). Samim tim može se zaključiti da to ulje ne dolazi u obzir.
Dalje, kao što se može videti PSA ne navodi preporuku za totalova ulja - već navodi norme koje se traže. Dakle po njima su dopuštena ulja ulja po normi ACEA A3B4 odnosno specifična norma B71 2330, iz 10W-40 gradacije (a to je među totalovim uljima Quartz 7000 10W-40).
Zatim, ulje po normi ACEA C2, odnosno specifična norma PSA B71 2290 (totalovo ulje Ineo ECS)
i ulje po normi ACEA A3B4 odnosno specifična norma PSA B71 2296 (totalovo ulje Quartz 9000 5W-40).
Da bih sasvim upotpunio preporuku sa ovu c5icu iz 2004 godine (kao i to da bi se videlo koliko je stvar diskutabilna kada se upoređuju servisne preporuke iz godišta tog vozila i ovih najaktuelnijih preporuka) dole ide servisno uputstvo za tu C5icu.
Strana 25 (31. pdf dokumenta)
http://service.citroen.com/dtt/CDP/code/en_US/C5/index_2004.html
***
Zaključak - preporučena su ulja iz 10W-40 i 5W-40 gradacije po normi ACEA A3/B4 i ulja po normi ACEA C2 (ona su po pravilu gradacije 5W-30).
Plan održavanja pominje i specifične PSA norme kojih doduše nije ni bilo kada je ta c5ice izašla iz fabrike, ali se može uočiti i da nema pomena tj. insistiranja na totalovim uljima.
Inače, ko potraži ne_totalova ulja po normi B71 2300 koja su pandan Quartz-u 7000 10W-40 - mislim da ih neće naći (što je posebna priča), a i teško da će naći ulja koja imaju approval/odobrenje po normi B71 2296 (koja su pandan Quartz 9000 5W-40). Nešto će se lakše naći ulja (gore sam ih pomenuo u prethodnom postu) po normi B71 2290 tj ACEA C2.
Jer, sertifikacija po nekoj normi ne znači nužno i da ulje koje ne poseduje approval/odobrenje/homologaciju po toj normi - ne bi moglo da zadovolji tu normu (a naravno da i ne znači da bi moglo da je zadovolji)
Kompletni galimatijas, a`?
Pa - PSA je to tako htela/izabrala, a inače je mogla da preporuke za izbor motornih ulja napiše konkretnije, a onda ni ja ne bih mogao da pišem ovolike traktate.
Doduše, ima proizvođača motora kod kojih su preporuke za motorna ulja još manje konkretne.
Pošto PSA preferira Total - iz preporuke se jasno vidi da su preporučena tj. dopuštena motorna ulja, Quartz 7000 10W-40, Quartz 9000 5W-40 i Quartz Ineo ECS (ono postoji samo u gradaciji 5W-30).
Umesto P.S.-a - bikerbj je od mene već dobio moje lične preporuke, odnosno koja bih ulja ja izabrao da sam na njegovom mestu (odnosno koja bih ulja preporučio nekom svom prijatelju iz Hrvatske).
Sa obzirom šta sam, i koliko sam sve pisao u ovoj temi - ta moja preporuka je poprilično jasna i sasvim predvidiva, a ključne reči su - INA i Optima.
Još jednom, hvala ti bikerbj na pitanju, a hvala ti i na poverenju.
Btw, iako se nisam baš bavio bajkerskim uljima, ako te nešto od toga zanima biće mi čast i zadovoljstvo da za tebe pogledam specifikacije i oko toga, ako kojim slučajem imaš dileme i oko izbora ulja za motor ili bicikl.
Kod ovog poslednjeg, ne računajući lanac, dosta toga uspešno rešava - LHM (umesto preskupih biciklističkih ulja).
alac-gore:
Posljednje uređivanje: