Najbolje ulje za Citroen je...

Najbolje ulje je

  • Castrol

    Votes: 13 10,6%
  • Elf

    Votes: 3 2,4%
  • Ina

    Votes: 6 4,9%
  • Mobil

    Votes: 3 2,4%
  • Shell

    Votes: 7 5,7%
  • Total

    Votes: 86 69,9%
  • Valvoline

    Votes: 5 4,1%

  • Total voters
    123

DS9

Active member
vidim da je DS9 dosta toga objasnio pa ispada da i nemora biti baš total
Tačno, ne mora baš Total - niti je "isključivo najbolje Total", odnosno nema dokaza za ovo potonje, sa naglaskom na isključivo.

Total-ova ulja, odgovarajućih normi za određeni PSA motor - su PREPORUÈENA od strane PSA - pri čemu istovremeno PSA za odgovarajući motor zahteva ulje (za vozilo u garanciji) bilo kog proizvođača koji poseduje odobrenje/homologaciju po odgovarajućoj normi a koje je mu je izdala (ista ta) PSA (između ostalog i za nezanemarivu sumu novca).

Pošto ljudi svakako tumače preporuke (i zahteve) PSA - da bi se znalo koje je ulje odgovarajuće (a koje je najbolje i ne može da se zna - jer to zavisi od raznih faktora eksploatacije) - potrebno je da se ima tačan uvid u to što PSA zahteva i preporučuje.

Dole je izvod (mislim da sam ga već davao u ovoj temi) iz najaktuelnije servisne preporuke (tj. dokumenta namenjenog serviserima).

Za zemlje u Europi, po mogućnosti koristiti jedno od sljedećih ulja s niskim postotkom pepela :
TOTAL ACTIVA INEO ECS
TOTAL QUARTZ INEO ECS
TOTAL QUARTZ INEO FIRST
Ili bilo koje drugo homologirano ulje koje zadovoljava norme PSA PEUGEOT CITROËN B71 2290 ili B71 2312
NAPOMENA : Ta ulja imaju bolje karakteristike od onih utvrđenih u normi ACEA.

PAŽNJA : Upotreba aditiva u motornom ulju strogo je zabranjena.


Ako te bikerbj (osim gornjeg navoda) zanima tačno šta najaktuelniji PLAN ODRŽAVANJA tvog vozila zahteva i preporučuje - to možeš da proveriš na citroenovom servisnom sajtu. Dole je postupak kako se dobija PLAN ODRŽAVANJA (a u njemu i zahtevane norme, odnosno preporučena totalova ulja tih normi)

Upisom VIN na servisnom sajtu (ako je za jezik sa desne strane u dnu izabran Croate/Serbie) - sa leve strane od gore ka dole dobija se spisak Vozilo, Rad, Dijagnostika, Održavanje, Razno

Treba obratiti pažnju na ODRŽAVANJE, pa kliknuti na Plan održavanja, a zatim izaberite Sinteza održavanja, pa nakon toga Pretraži.


Ako nisi registrovan na servisni sajt (a to može svako ko se registruje), onda možeš da ovde daš VIN tvoje c5ice, pa će neko od nas ko koristi to proceriti (ili npr. meni možeš poslati privatnu poruku, pa ću ja onda dati screenshoz plana održavanja tvoje c5ice)

***

Pošto nisi naveo godište svoje c5ice, a može se pretpostaviti da je to npr. 2001-2008., definitivno je za taj motor zahtevana između ostalih i norma PSA B71 2296 tj. preporučeno je ulje Quartz 9000 5W-40 (koje ima odobrenje od PSA po toj normi)

Možeš da poslušaš savet Doomsday-a i sa njime neće biti greške - ali daleko od toga da je to jedini ili isključivo najbolji izbor.

Jer, PSA je dala odobrenje/homologaciju po normi PSA B71 2296 i uljima drugih proizvođača.

To su npr:
Motul 8100 X-CESS 5W40
ili npr.
Yacco Lube FR 5W-40
(a dalje me mrzi da navodim jer sam to činio nebrojeno puta)

Inače, ukoliko tvoja C5ica datira od pre 2007-2008. - onda je preporuka za ulje u godištu kada je izašla nešto drugačija - jer se ne traže PSA norme (pošto one tada nisu ni postojale) nego određene ACEA norme, a što je sasvim legitimno za upotrebu. U takvom slučaju je formalno-pravno mnogo šira preporuka.

Inače - u vezi ključnog pitanja koje si postavio, a to je da li koristiti i tanje ulje, tj 5W-30, odgovor na to najpre daje temperaturna/klimatska tabela.

Međutim, kako gore možeš da vidiš - da je PSA u najaktuelnijem PLANU OSEŽACANJA vrlo jasna da za zemlje evrope (od krajnjeg severa do krajnjeg juga, tj od Skandinavije do Grčke) najpre preporučuje totalova najaktuelnija ulja namenjena PSA, tj Ineo ECS 5W-30 i INEO FIRST 0W-30 onda to donekle komplikuje izvođenje zaključka (šta je najadekvatnije) odnosno izbor ulja.

Već nekoliko puta naglašavam - da je izbor ulja kompromis suprotstavljenih zahteva, i da generalno najboljeg nema.

Što je najbolje (najpogodnije) za tebe, možda nije za npr. mene. Da je ta c5ica moja - ja bih joj sipao ulje koje je koncipirano kao Ineo ECS (dakle norma ACEA C2 i PSA B71 2290), dakle bitno tanje od Q9000 5W-40 (tj. ACEA A3/B4 i PSA B71 2296) - jer moj auto nije izložen većim opterećenjima (ne računajući gradsku vožnju) i zbog toga mu je vrlo pogorno i poprilično tanko ulje, a koje PSA svojim planom održavanja preporučuje (pogotovo za isti motor kome je pridodat DPF).

Ako kojim slučajem vučeš prikolicu/čamac onda je tebi pogodnije ulje kakvo je Q9000 5W-40.

***

Da, može druga marka, ne mora isključivo Total. To ne tvrdi ni PSA (odnosno to ne tvrdi za preporučena ulja ni jedan proizvođač motora).

S` tim što PSA preporučuje upotrebu totalovih ulja odgovarajućih normi (za određeni motor).

Za razliku od npr. PSA, Daimler/MB daje čitav spisak svih ulja kojima je dao odobrenje za određeni motor tj. normu koju on zahteva, a taj spisak sadrži ulja bar dvadesetak različitih proizvođača. Pojedina od njih su i ulja koja proizvode i balkanski proizvođači (fam, optima, ina).

Slično je i sa npr. VW - dok je u slučaju francuskih proizvođača motora (dakle PSA i Renault) očigledna tesnija vezanost za njihovog nacionalnog naftaša tj. Total. Na žalost od PSA (ili renaulta) nećete (javno, na internetu) izvući spisak gde su na jednom mestu pobrajana sva ulja kojima je PSA dala odobrenja po nekoj normi. Oni to čine (tj. daju odobrenja) ali se naravno trude da predstave kako je "najbolje" koristiti Total. Oni naravno i ne kažu da je ono najbolje - ali se psihologija potrošača ne uči džaba kako bi je stručnjaci za marketing iskoristili sa željenim rezultatom.

***

Post scriptum

Još jednom - neopevano hvala Guletu iz Viteza (ovlašćenom serviseru PSA) za uvid u najnovije (iz 2016. god.) preporuke motornih ulja za Citroene.


*** *** ***


NOVI ODGOVOR BIKERBJ-u


Dakle, prema VIN c5ice bjbiker-a - dole su screenshotovi plana održavanja njegovog vozila. Radi privatnosti, obrisao sam podatke o konkretnom VIN, kao i podatke na kraju dokumenta o svojoj kućnoj adresi.






Može se uočiti nekoliko stvari.

Prvo, nema pomena o najaktuelnijem ulju koga pominje servisna preporuka, tj. po normi B71 2312 odnosno totalovo Ineo First (koje je razvijeno za e-hdi). Samim tim može se zaključiti da to ulje ne dolazi u obzir.

Dalje, kao što se može videti PSA ne navodi preporuku za totalova ulja - već navodi norme koje se traže. Dakle po njima su dopuštena ulja ulja po normi ACEA A3B4 odnosno specifična norma B71 2330, iz 10W-40 gradacije (a to je među totalovim uljima Quartz 7000 10W-40).

Zatim, ulje po normi ACEA C2, odnosno specifična norma PSA B71 2290 (totalovo ulje Ineo ECS)

i ulje po normi ACEA A3B4 odnosno specifična norma PSA B71 2296 (totalovo ulje Quartz 9000 5W-40).


Da bih sasvim upotpunio preporuku sa ovu c5icu iz 2004 godine (kao i to da bi se videlo koliko je stvar diskutabilna kada se upoređuju servisne preporuke iz godišta tog vozila i ovih najaktuelnijih preporuka) dole ide servisno uputstvo za tu C5icu.

Strana 25 (31. pdf dokumenta)

http://service.citroen.com/dtt/CDP/code/en_US/C5/index_2004.html

***

Zaključak - preporučena su ulja iz 10W-40 i 5W-40 gradacije po normi ACEA A3/B4 i ulja po normi ACEA C2 (ona su po pravilu gradacije 5W-30).

Plan održavanja pominje i specifične PSA norme kojih doduše nije ni bilo kada je ta c5ice izašla iz fabrike, ali se može uočiti i da nema pomena tj. insistiranja na totalovim uljima.

Inače, ko potraži ne_totalova ulja po normi B71 2300 koja su pandan Quartz-u 7000 10W-40 - mislim da ih neće naći (što je posebna priča), a i teško da će naći ulja koja imaju approval/odobrenje po normi B71 2296 (koja su pandan Quartz 9000 5W-40). Nešto će se lakše naći ulja (gore sam ih pomenuo u prethodnom postu) po normi B71 2290 tj ACEA C2.

Jer, sertifikacija po nekoj normi ne znači nužno i da ulje koje ne poseduje approval/odobrenje/homologaciju po toj normi - ne bi moglo da zadovolji tu normu (a naravno da i ne znači da bi moglo da je zadovolji)

Kompletni galimatijas, a`?

Pa - PSA je to tako htela/izabrala, a inače je mogla da preporuke za izbor motornih ulja napiše konkretnije, a onda ni ja ne bih mogao da pišem ovolike traktate.

Doduše, ima proizvođača motora kod kojih su preporuke za motorna ulja još manje konkretne.

Pošto PSA preferira Total - iz preporuke se jasno vidi da su preporučena tj. dopuštena motorna ulja, Quartz 7000 10W-40, Quartz 9000 5W-40 i Quartz Ineo ECS (ono postoji samo u gradaciji 5W-30).


Umesto P.S.-a - bikerbj je od mene već dobio moje lične preporuke, odnosno koja bih ulja ja izabrao da sam na njegovom mestu (odnosno koja bih ulja preporučio nekom svom prijatelju iz Hrvatske).

Sa obzirom šta sam, i koliko sam sve pisao u ovoj temi - ta moja preporuka je poprilično jasna i sasvim predvidiva, a ključne reči su - INA i Optima.

Još jednom, hvala ti bikerbj na pitanju, a hvala ti i na poverenju.

Btw, iako se nisam baš bavio bajkerskim uljima, ako te nešto od toga zanima biće mi čast i zadovoljstvo da za tebe pogledam specifikacije i oko toga, ako kojim slučajem imaš dileme i oko izbora ulja za motor ili bicikl.

Kod ovog poslednjeg, ne računajući lanac, dosta toga uspešno rešava - LHM (umesto preskupih biciklističkih ulja).

:palac-gore:
 
Posljednje uređivanje:

bikerbj

Member
@DS9

hvala na opširnom odgovoru.....što se tiče motora tu ide samo Motul 15w50 a kad napuni 50tkm ona prelazim na 20w50 .... ipak vozim V2 mašinu....ali odosmo u off tema je ulje za citrače....:angel:
 

DS9

Active member
Pa, ako se pominje Motul (a u ovoj temi je to sasvim uputno) - za taj dw10bted4 motor vrlo je odgovarajući 8100 X-cess 5W-40 (koji je koncepcijski pandan totalovom Quartz 9000 5W-40)

https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/motul-production2/images/product_descriptions/technical_data_sheets/2698/8100_X-cess_5W-40__28GB_29.pdf?1492016155

U slučaju da uspeš nabaviti 8100 X-clean FE 5W-30 to bi (po mom mišljenju/verovanju) možda bio i zgodniji izbor.

https://oilgroupbg.com/pdf/motul/motul-8100-X-clean-FE-5W30.pdf

E` da - gornji plan održavanja je za otežane uslove eksploatacije tog vozila. Pristupanje citroenovom servisnom sajtu meni (dakle iz Srbije) daje jedino tu mogućnost, odnosno ne daje mogućnost pregleda intervala za normalne uslove eksploatacije. Da li je istovetno kada se pristupa i iz Hrvatske ne znam - ali verujem da je isto.
 

bikerbj

Member
@DS9

ma motul lijevam u motocikl :cool: ....a za auto mi nije nikad bio u planu....imam još 5tkm do izmjene pa će onda najvjerojatnije u c5 ići 5w30 ....inače auto se koristi 20km u jednom pravcu pa malo gradske vožnje ako se vožnja po Bj može zvat gradska i onda 20km natrag do kuće....onda ima 5km u jednom smjeru i tako natrag....par puta godišnje do metropole i jednom do jadrana.....mislim da to nisu teški uvjeti vožnje i 5w30 bi trebalo funkcionirati dobro.....kažeš INA ulje ...osobno bih ga i stavio u auto ali ga je problem naći....svega ima ali INE nema ...inače bi išlo ovo ili ovo ....čini mi se da i nema neke velike razlike u njima osim što INU neće nitko kopirati....sa tim autom godišnje ako napravim 10 -13 tkm je super....sa drugim radim preko 20tkm ali to je radni auto .....

a u ovaj drugi auto ...audi a4 1.9 tdi, 1997.g. bih stavio ovo ali kad bih došao i tražio to ili bilo koje INA ulje za auto mislim da bi svi sjeli na guzicu od čuđenja .....jer INA je samo za traktore....
 

Spawn

Well-known member
Danas isprobao moj c5 2012 20.hdi automatik 120 i ujakov identican samo crni i 2011. Isti motori. Moj 157000km njegov 69000km

Prilikom paljenja na hladno njegov (total ineo ecs 5w30) se cuje dosta manje od mog (tembo 5w30). Kad se zagriju razlika je manja ali se cuje. Prije godinu dana u mom autu je bio gulf formula 5w30 koji je zamijenjen s total ineo ecs i moj i ujakov se se culi vise manje isto. Dosta je velika razlika u buci motora. Također na recimo 120 kad dam gasa malo jače motor se čuje više nego prije izmjene ulja. O tome sam pisao cim su mi izmjenili ulje i stavili to Tembo. Za koji dan idem staviti Totalovo pa me zanima hoće li se buka smanjiti. Znam da nije isto 157000km i 69000km ali buka prosle godine je bila skoro ista.
 

DS9

Active member
@bikerbj

Eh, meni nije ni padalo na pamet da ću se ikada ovako baviti motornim uljima, a to sam počeo da činim kada sam shvatio da su o njima mnogo glasniji i kategoričniji oni koji malo znaju i koji čak i nisu svesni koliku količinu gluposti umeju da izreknu sa vrlo malo reči.

To da je INA samo za traktore sam istovetno više puta čuo i ovde u Srbiji da govore za npr. kručevački FAM - čak ne shvatajući koliko je primena ulja u traktorima kritična. i da to što govore je suštinski kompliment, iako misle da su izrekli omalovažavanje.

Jedan od glupljih algoritama tj zaključivanje je taj da npr. pošto uvoznici mnogo ređe nude jeftinija (tj. ulja na kojima imaju manju zaradu) a balkanski uljari nude za istrošene motore jeftina mineralna ulja koja će im donekle produžiti upotrebljivost (iz npr. gradacije 20W-50 ili 20W-60), onda se zaključuje da je to samo za krševe, a neko zaključi i da je samo ulje krš

Blendiranje ulja nije proizvodnja mikroprocesora ili lansiranje vasionskog broda - pa je znanje i iskustvo oko toga odavno akumulirano na Balkanu u smislu da se mogu proizvesti sasvim kvalitetna ulja po odgovarajućim normama

Potpisi zvaničnika velikih svetskih proizvođača motora (i radnih mašina) to potvrđuju. Obaška to što su u nekim ranijim vremenima (za sadašnji trenutak ne znam) sa balkansim uljarima imali ugovore svetski poznati mazivari.

Da više od toga navodim mi se gotovo sasvim smućilo, jer mi liči na to da dematujem nekoga ko nema pojma o čemu priča. Da ima, navodio bi detalje - a ne floskule koje su slabe kao metafore, pri čemu ne odgovaraju ni kao objašnjenje.

Uz sve to - uvoznicima odnosno konkurenciji sasvim odgovara mišljenje o tome da npr. INA ulja nisu dovoljno kvalitetna (pa su kao samo za traktore).

***

U vezi padanja na guzicu od čuđenja - to se otprilike i desilo kada sam svom prijatelju inače iskusnom majstoru koji mi održava auto doneo FAM ulje da ga sipamo u motor. A tek se krstio sa obe ruke kada sam mu rekao da sam ga platio prilično više nego slično totalovo. Sada se krsti sa jednom kada vidi koju potrošnju goriva prikazuje board kompjuter (doduše ona bi bila isto i sa totalovim slično koncipiranim uljem).

Sa druge strane, nekim stručnjacima mašinske struke sa kojima bih razgovarao su moji stavovi bili sasvim uobičajeni, znajući da npr. proizvođač koji može proizvesti ulje za obradu metala ima mnogo manji problem da izblendira automativno mazivo po nekoj normi.

Konkretno, dakle sa obzirom na servisno uputstvo i plan održavanja imaš dosta izbora. Za taj režim vožnje mislim da bi odgovaralo inino ulje namenjeno za psa motore po ACEA C2 kao i naravno preporučeno totalovo Ineo ECS. Ako se kojim slučajem uspostavi da treba da doliješ više od npr. 1 litra ulja od izmene do izmene moglo bi da se razumisli o nekom ACEA C3 ulju iz 5W-30 gradacije koje je nešto deblje, a 5W-40ice u bilo kojoj varijanti su sasvim ok (među njima bih najpre birao optimin Magnum 5W-40). Optiminu 0W-40icu ćeš verovatno teško naći a mislim da bi i ta gradacija generalno bila dobar izbor, kao i naravno Mobil1 New Life 0W-40

Sad, na kraju krajeva Total mu dođe totalni default (Ineo ECS i Quartz 9000 5W-40) - al`ja bih lično među njima baš potražio Ineo Efficency 0W-30 (koje sam pominjao na prethodnim stranama)

Btw, koliko vidim u Bjelovaru postoji distributer ina maziva.
http://www.nacional-bj.com/

Srećno, pa prijavi utiske i zapažanja
 
Posljednje uređivanje:

bikerbj

Member
@DS9

najvjerojatnije da ću isprobat INA ulje ali možda ću ići na kompromis da mi odgovara za oba auta...u audi će već za mjesec dana a u c5 još ima oko 5tkm do izmjene....uspoređujući tehničke informacije od ove dvije vrste mislim da će mi ovo odgovarati...a cijena mu je kod Grandoil-a oko 48kn/l ili oko 6€.....ali sa ovim sam barem 99% siguran da nije neki bućkuriš....
 

Dalibor

Dado Tornado
radije umjesto INA star 5w40 stavi millenium 5w40, ako je točno što piše u potpisu da nema FAP, bolje ulje sa višom zaštitom od trošenja i većom otpornošću na starenje
 

bikerbj

Member
ma nema FAP sigurno....baš sad gledam te oil selektore po stranicama proizvođača ulja....moj model jednostavno ne postoji...ako stavim 2.0hdi dt 2001-2007 baca mi ulje 10w40 a ako stavim 2.0hdi 138 2005- onda mi obavezno daje 5w30 ulje jer proizvođači za moj dw10bted4 motor ne vide da nema FAP-a jer da ima vidjelo bi se....a kad upišem u service box broj šasije piše bez FAP-a...a vezano uz ulje može i milenium jer mi paše u oba auta....iako čitam po stranim forumima i većina vozača stavlja 5w30 e sad jbga...ali uvijek imam glavobolje zbog tih ulja...:twisted:
 

DS9

Active member
Prvo - mislim da si bikerbj suštinski izabrao dobar kompromis imajući u vidu da se izbor čini za dva automobila. Naravno, to ne isključuje i eventualne druge izbore, pa ću pokušati to da komentarišem.

Oil selektori/vodiči su posebna priča - jer uglavnom favorizuju novije koncipirana ulja. Servisno uputstvo je jasno, i oil selektori bi to trebali da prate, kao i najaktuelniji plan održavanja. Međutim, ako bi smo upoređivali njihove izbore mogli bi smo letnji dan do podne. Èak npr. totalovi selektori sa njihovih različitih sajtova će dati donekle drugačiju preporuku.

Mislim da je potrebno naglasiti - da bez obzira što vozilo (ne samo citroeni) nema FAP, da to ne isključuje preporuku ulja gradacije 5W-30. Dakle, jedna stvar je gradacija - a sasvim druga kako je ulje koncipirano, tj. kakve sve norme zadovoljava (i tu ima raznih kombinacija)

Ljudi najčešće poistovete da ako vozilo ima FAP onda obavezno idu ulja 5W-30 - a to čine iz razloga jer su na tržištu najčešća ulja pogodna za FAP upravo u 5W-30 gradaciji.

Međutim, taj način odlučivanja je donekle ograničen. Sa druge strane, ACEA kategoriše automobilska ulja u dve kategorije, A/B i C. Prva je namenjena svim motorima koji nemaju FAP, dok je druga namenjena onima koji to imaju - i pri svemu tome postoje ulja u obe kategorije u gradaciji npr. 5W-30 i 5W-40. Ali takođe, ulja iz C kategorije se mogu upotrebiti i ako/kada je za motor preporučeno ulje A/B kategorije, dok obratno nije uputno.

Po stranim forumima (pogotovo srednje/zapadne Evrope) jasno je da favorizuju 5W-30 gradaciju - jer je ona za njih praktični default kao za nas na Balkanu 5W-40.

Onome ko je morao da forsira motor ovog leta kada su po negde ovde temperature bile iznad 45 C - sigurnije je bilo da koristi 5W-40 gradaciju. Nemcu, englezu ili šveđaninu na njihovom domaćem terenu 5W-30 obavezno daje koji procenat uštede goriva bez previše dileme oko zaštite motora, dok ovde o tome mora više da se vaga.

Sa druge strane - PSA u svojim preporukama ne kaže korisnicima u Evropi šta da čine ako imaju FAP a temperatura prelazi 45 C. Po njihovim navodima iz servisne preporuke koju sam pominjao bez obzira o kom se klimatu radi u Evropi za HDi koji ima FAP sledi Ineo ECS (dakle vrlo tanka 30ica) i još tanji Ineo First za e-HDi.

Takav rezon će biti adekvatan za većinu slučajeva - ali sasvim diskutabilan ako trebate npr. da se sa punim gepekom i svim putnicima popnete do Olimpa u Grčkoj ili da vučete prikolicu.

Ono što PSA nije rekla (a mogla je) - to je da u takvom slučaju (ako imate FAP) možete da koristite i neku 5W-40icu koja ima snižen SAPS, odnosno zadovoljava i ACEA C3 normu. Total ima takvo ulje, i to je npr. Ineo MC3 5W-40. Međutim pošto ne poseduje ni jedno odobrenje/homologaciju po PSA normi - jasno je da neće biti preporučeno (ali takođe ne znači i da neće biti sasvim adekvatno).

Dakle ovo gore sam naveo čisto da bude jasno da su SAE gradacija i (ACEA, kao i proizvođačke) norme odvojene - ali preporuke i nekih drugih proizvođača motora umeju da budu takve da - oni tako kreiraju proizvođačku normu da se zahteva uz određeni sastav ulja i samo npr. određena gradacija.

Zbog svih tih raznih varijanti, a koje ne moraju nužno da se podrazumevaju (nego zavisi od slučaja do slučaja, tj od preporuke do preporuke za ratličite motore) - ja i pišem ovoliko široko. Drugi razlog je to što se i na primeru ovog dokumenta vidi da stvrai mogu biti kontradiktorne. Zvanična preporuka pokazuje da motor te kodne oznake ima FAP - a iz fabrike je izašao beu njega.

***

`ajmo sad konkretno.

Dakle C5 dw10bted4, bez FAP, 2005.

Servisno uputsvo iz 2005. preporučuje razna ulja iz 10W-40, 5W-40 i 5W-30 gradacije.

Servisna preporuka namenjena ovlašćenim servisima eksplicitno i za Hrvatsku (kao i za sve ostale pobrojane države Evrope, a i npr. Južnu Afriku) preporučuje za motor dw10bted4 čak i kada ima FAP - kao dozvoljena ulja 10W-40 (PSA B71 2300), 5W-40 (PSA B71 2296) i 5W-30 (PSA B71 2290), a navodi se da postoji dw10bted4 koji osim što ima FAP zadovoljava i EURO 5 normu - pa se za njega isključuje upotreba 10W-40
Dole je screenshot koji to pokazuje, a ja bih rekao da se i na primeru tvog motora vidi koliko stvari oko PSA mogu da budu diskutabilne (jer nisu naveli dw10bted4 koji nema FAP)



Ipak, i za ovaj slučaj pomenuta servisna preporuka favorizuje upotrebu Ineo ECS.

Ok, dakle jasno u kojim okvirima možemo da biramo ulje - a samim tim što motor potiče pre nego su kreirane specifične PSA norme - da možemo birati i po ACEA normama.

Iz svega toga smo izabrali ulje kakvo je INA Star, inače vrlo moderno koncipirano ulje za koje se navodi da zadovoljava ACEA C3 iz 2010 (takva nisu česta na tržištu, i kada ne piše obično se odnosi na 2008 ili pre). Osim toga Approval od strane zvaničnika VW i MB pokazuju da nema razloga za sumnju u kvalitet (više nego što bi se sumnjalo i u neko drugo ulje).

Pošto treba da napojimo još i jedan nešto stariji vw tdi - sve što bih mogao da kažem je da sa ovim nema greške za oba motora.

Star 5W-40 vs. Milenium 5W-40?

Ovo je već diskutabilno i oko toga se svakodnevno raspravlja na gomilama foruma - tj. da li je motoru bolje da koristi npr. starije ili novije koncipirano ulje. Kada motoru odgovaraju oba - efekti se teško mogu pretpostaviti.

INA Milenium je ulje koje na papiru sadrži veći udeo PAO sintetike, i moglo bi da se kaže da je kvalitetnije. Odnosno ako bi me neko pitao - rekao bih da je kod milenium kvalitetniji bazni mix a kod star paket aditiva (mada uvek drugo prati prvo). Ono što nije navedeno kao prednost u specifikaciji, a mislim da predstavlja izrazit kvalitet je taj što milenium sadrži i estarsku sintetiku.

Po specifikaciji, Milenium ima izuzetno nisku isparljivost od 7,5 po Noack-u, kao i visok HTHS, dok Star ima neuobičajen pour point (tecište ili tačku stinjavanja) od -33 C (a očekivalo bi se npr. -36 C ili najpre -39 C, možda je i greška u pitanju).

Dalje, Milenium je poprilično nakrkan ZDDP-om (ovo što Ivan navodi kao zaštitu od trošenja), dok Star to ima znatno manje (kako bi zadovoljio normu ACEA C3), kao prilično visok TBN.

Ipak, neki umeju da ističu da je i snižena koncentracija ZDDP sasvim dovoljna, a negativni efekat veće koncentracije kod motora koji nemaju FAP je brže zaprljanje EGR-a.

Kako god, recimo da bih za Milenium rekao da je koncepcijski najpre "old school" vrhunska sintetika, dok je Star balansirano moderno ulje. Ne znam kakve su cene, Milenium je sigurno skuplji ali bih ja platio tu cenu da tražim slično koncipirano ulje (npr. FAM ne proizvodi takvo u toj gradaciji - ali ima FAM Gold 0W-30 donekle sličnog sastava).

Moja lična preferenca je pomerena ka low/mid SAPS uljima kakvo je Star (dakle ACEA C3) i još tanjim kakvo je INA Ultra PC (ACEA C2, odnosno pandan Ineo ECS), jer uz nekakvu potrošnju ulja želim (što) manji ostatak pepela. Međutim, sa izborom i Milenium u ovom slučaju za oba motora nema greške. Suštinski, ivanova napomena je na mestu (imajući u vidu i npr. godišta motora).

Šta dobijamo a šta gubimo, i koliko toga u kolikoj meri je zaista pitanje. Na sve ovo ću dodati da mislim kako bi za oba motora bio dobar kompromis i INA Ultra Sint 5W-30, pa bih iz cele priče možda najpre njega izabrao (a najpre jer je nešto nižeg viskoziteta uz snižem SAPS).

Dakle to je ono što bih učinio lično - a onome ko traži zamenu za npr. Quartz 9000 5W-40 - INA Milenium gotovo bez razmišljanja.
 

bikerbj

Member
to me najviše i buni a ne samo i mene već i druge.... po oznaci bi moj motor trebao imati FAP ali eto nema ga.....u tdi-a će za nekih mjesec dana sigurno INA milenium a u HDI još stignem odlučit ....ali sigurno ide INA 5w30 ili 5w40 tj. ultra pc ili star to imam još vremena smislit...uglavnom cijena je negdje u rangu Total ulja....
 

DS9

Active member
Ultra PC tj. ACEA C2 ulje koje je pandan Ineo ECS - dakle može samo u HDi.

Ipak, sa obzirom na godište tog HDi, upotreba takvog ulja je više eksperiment jer ono ima bitno manji viskozitet od 5W-30ica po ACEA C3 normi, a pogotovo od svake xW-40ice. Meni je takav eksperiment odgovarajuć (za moj 1,4 hdi) , ali bih drugima sa motorima koji su prešli npr. preko 150,000 km ipak savetovao da je sigurnije 5W-40 (naravno, kod onih kod kojih plan održavanja regularno preporučuje i xW-40 tj. PSA B71 2300 i PSA B71 2296).

Ukoliko se eventualno uspostavi niža potrošnja ulja od npr. 1 L (dakle da nije potrebno dolivati između intervala), razmislio bih u upotrebi 30ica. U suprotnom, ostati na 40ici.

Mislim da je INA Star5W-40 zgodniji kompromis za oba motora, ali bih lično voleo da vidim kakve rezultate daje Ultra PC u HDi (jer malo ko se odluči da sipa ulje kakvo je Ineo ECS u 2.0 HDi bez FAP, posebno u motor star više od deceniju).
 
Posljednje uređivanje:

bikerbj

Member
što se motora tiče...ima tek 230tkm i radi ko singerica...baš danas bio na tehničkom i eko test je ko suza...ulja mi ne fali takoreći ništa dosad (5500km) a vidjet ćemo na 10tkm kakvo će bit stanje...sad je unutra total 9000 i kad bih bio siguran da tokić uvozi direktno od proizvođača a ne da je neki bućkuriš definitivno bih ostao na njemu....nepovjerenje u uvoznike je jedini razlog što bih prešao na INA ulja...recimo gore navedeni Motul ima ljepu cijenu a dok recimo Total a Milenium ....tako da mi malo i te cijene nisu baš jasne....i nekako mi je još jedino ovo zanimljivo uz INA ulja....
 

DS9

Active member
sad je unutra total 9000 i kad bih bio siguran da tokić uvozi direktno od proizvođača a ne da je neki bućkuriš definitivno bih ostao na njemu....nepovjerenje u uvoznike je jedini razlog što bih prešao na INA ulja
Pa, ako je to jedini razlog onda ne bih tako postavljao stvari - mislim sa nepoverenjem unapred. Total nema Hrvatsku na listi zemalja, koliko vidim najbliže su Srbija i Slovenija, pa se verovatno dovlači iz Slovenije, eventualno Mađarske.

Na tvom mestu bih onda nastavio sa total Quartz 9000 5W-40, a on je adekvatan za oba motora. Dok se suprotno ne uspostavi, a verovatnoća za time mislim da nije velika.

Ja lično, imam sasvim poverenja u srpske (generalne) uvoznike npr. Motul-a, Ravenol-a, Mobil-a, Total/Elf, Kroon-a, Yacco-a i ne znam za slučajeve da su oni bili izvori problema (kao što znam za slučajeve odustajanja od korišćenja npr. castrola zbog diskutabilnog porekla) tj. pojedina ulja su im naravno odlična (i egzemplarna) - ali nemam bitnu potrebu da ih koristim jer mi je (između ostalog) i veće zadovoljstvo da koristim npr. famovo ulje.

Izuzetak od toga je transmisiono ulje gradacije 75W-80 kakvo fam ne proizvodi pa koristim motulovu varijantu (čiji je viskozitet nešto veći od npr. totalove i većine ostalih u toj gradaciji).

Da npr. nemam izbor FAM-a ili Modriče - sasvim bih imao poverenja u INA maziva, iako znam da i Total, Mobil, Motul...i još gomila renomiranih proizvođača proizvode odlična ulja.

Svi pobrojani imaju ulja normi koje moj motor zahteva - al`biram ono što mi je najdraže i u čiji sam se kvalitet uverio (uprkos skepsi brojnih laika).
 
Posljednje uređivanje:

bikerbj

Member
@Dalibor
ima istine u tome....

@DS9
INA ide u tdi-a za dva do tri tjedna sigurno a za c5 još ima vremena tamo negdje do ožujka pa možda i ttravnja mjeseca....
 

DS9

Active member
Pa, recimo da ne kažem ništa, odnosno da masa motora prelazi gomile stotina hiljada kilometara bez aditiva, sa adekvatnim uljem.

Ne znam, nisam probao, a da hoću da probam koristio bih odavno poznate efekte metalnih sulfida, odnosno molibden-sufida (po kome je liqui moly i etablirao svoj brend) a najpre wolfram/tungsten-sulfida (koji je znatno kasnije ušao u automativnu upotrebu).

Suštinski stvar je sasvim diskutabilna i o tome može validno govoriti ili neko ko se bavio laboratorijskim testiranjem takvih aditiva ili neko ko ima iskustvo sa njima u real-world primeni. Ja sa keramičkim aditivima nisam dolazio u kontakt, ni blizu.

Inače, hvala na pitanju.

***

INA ide u tdi-a za dva do tri tjedna sigurno a za c5 još ima vremena tamo negdje do ožujka pa možda i ttravnja mjeseca..
Odlično, javi utiske, a kasnije i potrošnju ulja.
 

bikerbj

Member
evo možda nije vezano uz temu ali je riječ o uljima....pošto mene najviše od svega brine dali je ulje koje kupim original ili bućkuriš volim pogledati deklaraciju na bocama iako znamo da to nemora biti to...danas sam bio kod Peveca u Bj i gledam Q9000 Energy 5w40 (običnog nema), Q7000 10w40 i uvoznik je Tembo a zemlja porijekla je Francuska iako na boci piše Made inn E.C. .....to bi značilo da može biti iz Rumunjske, Poljske ili bilo odtkuda....e sad ja došao kući pa prekopao malo po radioni i poslikao neke boce od ulja...idemo redom...

1. Total









vidi se da je uvoznik Tokić a porijeklo Francuska, isto se tako vidi da je iz E.C ...ovo su Q9000 i ulje za mjenjač ...znači proizvodnja i punjenje može biti bilo gdje u EU ...dalje

2. Mobil





i ovdje se vidi da je uvoznik Tokić a zemlja podrijetla je Belgija, ali ono što je meni draže nego kod Totala je da se vidi Made in EU-Italy ...za ovo se ulje bar zna gdje se puni
ili još jedno...

3. Aral





i ovdje se vidi tko uvozi ali i na posudi odakle je...Made in Germany...

od ova tri trenutno je Total u C5 a Mobil je u Scenicu 1.5dci i na 10tkm ga pofali jedna do dvije crtice na displeju jer šipke mjerača nemam...strgala se a ja nikako da kupim drugu..
iako je to HC synt ulje Scenic je sa njim odvalio već 35tkm i motor radi ko urica...inače najveća dilema mi je bila staviti u C5 Mobil ili INA ulje ...za oba ulja bar znam odakle su a i ispunjavaju normu za moj auto...e jesam se raspisao...:D
 
Na vrh