Šteta, rasprava se razvila malo preoštro, a u ovoj bezglasnoj komunikaciji ponekad napisano ume da bude protumačeno i drugačije od namere pisca ili da po nešto ostane izgubljeno ''u prevodu''.
***
Sasvim je jasno da je od svih prethodno navedenih ulja, od PSA servisnom dokumentacijom preporučeno odnosno autorizovano jedino Ineo ECS, s tim što jeste i sasvim legitimno pitanje (pogotovo na ovakvom forumu) i to - da li za konkretni motor konkretnog načina eksploatacije najbolje ulje ono koje je proizvođač preporučio.
Ovo poslednje je u slučaju PSA odavno prilično diskutabilno - sa obzirom na navode tejničke odnosno servisne dokumentacije, koji su na momente (bili) kontradiktorni i/ili nedorečeni.
Kada tome dodamo raznolikost odnosno brojnu ponudu različitih ulja među kojima su fine razlike - čovek može zaista da se pita da li je ulje koje preporučuje PSA zaista i najbolji/najzgodniji izbor.
Navešću samo jednu kontradiktornost u kojoj može da se vidi da i oni koji najbolje poznaju motore, tj. inženjeri koji su ga projektovali umeju da lome koplja.
Na primer, sasvim istom motoru benzinskom koji je bmw razvio a koji se osim u seriju MINI ugrađuju i u PSA vozila - BMW i PSA preporučuju nešto drugačije koncipirana ulja, a svako od njih insistira na svojim sertifikatima koji donekle potiru sertifikat drugog.
Najjednostavnije rečeno - PSA kaže da u taj motor ide tanje ulje sa PSA sertifikatom, dok BMW insistira na nešto debljem ulju malo drugačijih karakteristika, sa naravno BMW sertifikatom tj. zahtevima
Obe kompanije imaju vrhunske inženjere, obe rade ekstenzivne testove na vrhunskoj opremi pa odlično znaju kako različito koncipirana ulja daju efekte u tim motorima. A ipak za isti motor insistiraju na nešto drugačijem ulju.
Razlog tome je sasvim jasan i može se reći očigledan ako shvatimo/razumemo jednu od najosnovnijih premisa u tribologiji, tj nauci o mašinskom podmazivanju - da je izbor maziva kompromis suprotstavljenih zahteva.
Ajmo sad konkretnije:
Dakle Thunder11 je doslovce pitao "
Momci šta najviše preporučujete za 1.6HDi 2012 68Kw", zatim je dao spisak nekakvih ulja, a zatim je na kraju pitao pitanje
"Da li su sva ulja više/manje tu negdje ili ima velike prednosti kod jednoga?"
Upravo odgovor na to poslednje pitanje - je nešto što se ne može baš lako definisati. Verovatno bi najtačniji odgovor bio - Može da bude, ali ne mora da znači (da su ta ulja manje/više tu negde, i da ima predosti kod jednog).
Jer, za svako od tih ulja bi moglo da se donekle navodi zašto ono ima pod određenim uslovima prednosti u odnosu na ostala pobrajana.
Ali, thunder11 verovatno nije imao nameru da traži odgovore koji zahtevaju akademsku raspravu, već da mu neko suzi izbor njemu najdostupnijih ulja, a najadekvatnijih za pomenuti motor.
Doomsday mu je vrlo jasno i sasvim tačno odgovorio na tu njegovu najverovatniju nameru, a memphis je svojim (sasvim legitimnim) pitanjem odnosno komentarom u tu rapravu uneo nešto što zahteva dodatno objašnjenje.
Kasnije u raspravi thunder11 je i objasnio da je susštisnki najpre tražio odgovor na pitanje koja od tih ulja imaju odgovarajući PSA sertifikat za taj motor.
Posle toga je još po nešto izrečeno a ja ću u svoj toj priči pokušati da ono što je nedorečeno malo i razjasnim, koliko je to moguće i koliko to moj uvid (namerno ne kažem znanje) u celu stvar dozvoljava.
Ajmo još konkretnije - specifikacije navedenih ulja (po mogućstvu najaktuelnije)
Ineo ECS http://catalog.lubricants.total.com/gallery/ORIGINALS/visuels/23000/23437
Ineo MC3 5W-30 http://catalog.lubricants.total.com/gallery/ORIGINALS/visuels/23000/23447
Ineo Long Life http://catalog.lubricants.total.com/gallery/ORIGINALS/visuels/23000/23446
Shell Helix HX7 Professional AV 5W-30 https://www.smithandallan.com/documents/Shell_Helix_HX7_Professional_AV_5W-30_(C3_VW_505.01)_(en-)_TDS.pdf
Shell Helix Ultra ECT C3 5W-30 http://tdc.ge/wp-content/uploads/2014/03/HELIX_ULTRA_ECT_C3_5W-30.pdf
Castrol EDGE 5W-30 C3 with titanium FST https://msdspds.castrol.com/bpglis/FusionPDS.nsf/Files/49A27B23B84980EB80257FF5004F0325/$File/BPXE-AC8CQX.pdf
Baš lep i krasan spisak, mogao bi i da se urami
Dakle ulja najvećih svetskih proizvođača, od kojih Ineo ECS poseduje odobrenje od PSA po normi/homologaciji B71 2290 (a koja se oslanja na ACEA C2 normu), dok ostala ulja imaju neka druga odobrenja, ali im je zajedničko što sva zadovoljavaju ACEA C3, i što su u 5W-30 gradaciji (to je bitno naglasiti jer ACEA C2 normu mogu da zadovolje jedino ulja u xW-30 gradaciji, dok ACEA C3 normu mogu da zadovolje kako ulja u xW-30 tako i ulja u xW-40 gradaciji).
Za taj 1,6 HDi motor kome je za isbor ulja ključno to što ima FAP/DPF - PSA svojom tehničkom dokumentacijom preporučuje tj. favorizuje upotrebu ulja po normi PSA B71 2290 (čije odobrenje ima pomenuto Ineo ECS) kao i ulje po normi PSA B71 2312, odnosno nenavedeno totalovo ulje Ineo First, a koje zadovoljava ACEA C1 i ACEA C2. Total inače naglašava da im je to praktično najbolje ulje za PSA, a ultimativno se zahteva za e-HDi.
Ok, ovo oko Ineo First je sekundarna stvar (i tek posebna priča), pa bi za konkretnu raspravu najbolje bilo da se ograničimo na eventualno pitanje Ineo ECS vs. sva ostala pobrojana, kao i na pitanje kakve su međusobne razlike tih ulja imajući u vidu eventualnu njihovu upotrebu u dotičnom 1,6 HDI+FAP.
***
Sve ovo gore sam napisao sa namerom da to bude uvod u priču, a evo i zašto:
Više puta sam nglašavao da može biti različit odgovor ukoliko je pitanje
"Koje ulje je fabrika motora predvidela/preporučila za motor mog vozila", a donekle različit ukoliko je pitanje
"Koje je najpogodnije ulje za moju eksploataciju mog motora/vozila"
Ekstreman, a očigledan slučaj tako nečeg možemo videti u tome što se u sportskim namenama најчешће ne koriste preporučena ulja za tzv. civilnu upotrebu, čak i kada motor nije modifikovan delovima veće izdržljvosti.
Dakle odgovor na prvo pitanje je jasan - Ineo ECS (među pobrojanim) kao i svako ulje bilo kog proizvođača ulja, a koje ima odobrenje od PSA po normi/homologaciji PSA B71 2290, dakle u slučaju ovog motora, za koji doduše ne znamo tačnu kodnu oznaku.
(U vezi poslednjeg - trebalo bi da taj motor pripada generaciji DV6C - međutim u okviru toga postoji jedna varijanta kod koje je donekle različita preporuka za mazivo, odnosno DV6C M, tj. 9HG [što se vidi iz VIN tj. broja šasije] - a koja poslednjom servisnom dokumentacijom isključuje upotrebu Ineo ECS ulja, nego je preporuka po normi B71 2312 ili po normi B71 2296 - a što je sa svoje strane ekstremno diskutabilno.)
Međutim, da li je isti odgovor i na drugo pitanje?
Zavisi koliko smo striktni u tumačenju onoga što piše u npr. servisnoj knjižici koja između ostalog navodi i da se za dolivanje mogu koristiti ulja po ACEA C3 normi.
I zavisi od toga koliko shvatamo razlike između ACEA C2 ulja normirana od strane PSA i ACEA C3 ulja normirana od nekih drugih proizvođača motora.
Sasvim konkretno!
Su[tinska razlika između ACEA C2 i ACEA C3 ulja je u viskozitetu tako da su prva tanja tj. imaju kinematički viskozitet nekih 10-11 mm2/s na 100 C, dok ACEA C3 ulja u 5W-30 gradaciji imaju viskozitet nekih 11,5-12 mm2/s. Primera radi sve 5W-40ice su 13,5-14 mm2/s.
Dakle ACEA C2 ulja (a koje je kao norma osnova za PSA B71 2290 koje zadovoljava Ineo ECS), su smanjenog viskoziteta, tj tanja su - pa zbog toga mogu između ostalog da zadovolje i zahtev za značajnijiom (tj. neki procenat više) uštedom goriva nego što to mogu ACEA C3 ulja - u odnosu na standardno ulje koje služi za upoređivanje tj. određivanje uštede goriva.
Međutim, pošto ACEA C2 ulja (u odnosu na ACEA C3 ulja) imaju manji kinematički viskozitet (da bi mogla više da štede gorivo) - ona po pravilu imaju i manji HTHS, odnosno (najjednostavnije rečeno) meru koju pokazuje marginu zaštite motora pod većim opterećenjem (HTHS se meri na 150 C).
Da bih kasnije stvari sveo na najjednostavniji naćin - bitno je i sledeće. Klimatska/temperaturna tabela dozvoljava upotrebu xW-30 ulja do ambijentalne temperature od 45 C , a na višim temperaturama bi trebalo upotrebiti deblja ulja, tj xW-40ice. Sa druge strane vidimo i sa sva 5W-30 ulja nisu sasvim iste debljine, nego su ACEA C2 tanja, a ACEA C3 deblja - pa bi neko mogao da sasvim logično da zaključi sledeće:
Ako ja na Balkanu forsiram 1,6 HDi npr. početkom avgusta kada ambijentalna temperatura ponekad može da bude i 50 C - možda mi je donekle sigurnije da koristim ACEA C3 ulje nego ACEA C2. (jer će na 50 C ACEA C3 imatii kimentački viskozitet koliko i ACEA C2 ulje na npr. 45 C).
I šta sad posle sve ove priče da koristim?
Pa, PSA je rekla svoje - Ineo ECS.
Možda bi PSA inženjeri rekli nešto malo drugačije - ali kad inženjer nešto ovako složi, to mora neko i da odobri, a puno je stvari u opticaju. U slučaju PSA - njihov dudgofodišnji partner u poslu tj. Total. Ja bih voleo da znam ko kome diktira stvari - da li PSA Totalu, ili je možda obratno.
Većina drugih proizvođača motora verujem da pravi motore sa sličnim tolerancijama - ali oni više insistiraju na malo debljim uljima tj. ACEA C3, tj. na nešto većoj margini u zaštiti motora.
Pored sve ove priče, imamo gornji spisak specifikacija navedenih ulja, pa možemo da pogledamo razlike. Svašta bi moglo tu da se navodi u sitna crevca, ali se odmah može uočiti da npr. totalovo Ineo Long Life i shellov Ultra ECT odskaču nekim svojim osobinama- recimo naglašeni flash point (tačka paljenje) i pour point (tačka stinjavanja - može se shvatiti i kao tačka pumpabilnosti), što bi neko eventualno tumačio kao kvalitetnije.
Šta bi se desilo ako bi se neko od tih ostalih ulja sipalo umesto Ineo ECS - odnosno da li bi bilo bolje ili gore?
Ne zna se! - jer bi trebalo uraditi uporedne testove. Odnosno, neko u razvojnim timovima i zna, ali to što znaš kakvu aromu i sastav treba da ima neko vino ili rakija, ne znači nužno i da ćeš takvo da ponudiš tržištu.
Takođe, može da se pretpostavi, a recimo da ja imam neke informacije od ljudi koji su tako nešto činili, pa su u taj motor umesto Ineo ECS sipali ulja slična ostalima sa spiska. Ne prijavljuju negativne efekte (što ne znači da ih nema, ali ne znači i da nema pozitivnih), sasvim su zadovoljni.
Ovo poslednje je logično jer između pobrojanih ulja nema ekstremno značajne razlike u viskozitetu.
Tek je posebna priča to što neko može sa pravom da kaže da ako je novom 1.6 HDi na 0 km pa u sledećih 200,000 km bilo sasvim pogodno ulje koje ima 10,1 mm2/s na 100 C - da će mu onda u sledećih npr. 150,000 km možda biti pogodnije ulje koje ima 12 mm2/s.
Pogotovo ako to ulje ima na primer manju isparljivost (po Noack-u, a što nije dato u specifikacijama), ili što ima naglašeniji HTHS.
Ajd` sad - pokušao sam da ukratko sublimiram toliko puno stvari koje su u opticaju jer ovako nešto nije crno ili belo. PSA je ipak morala da ih takvima načini upravo da ljudi kojima treba preporuka (čitaj-serviseri) za određeni motor ne bi morali da budu hemičari, tribolozi, i/ili slično stručni inženjeri. I pri tome su morali da uzimaju i druge stvari u obzir.
Kao što rekoh - izbor maziva je kompromis suprotstavljenih zahteva.
`оćeš veću usštedu goriva - onda ćeš da imaš manju marginu u zaštiti motora. Oćeš manje habanja pri hladnosm stratu, onda će da imaš veće habanje ako uteraš motor u crveno. Oćeš jeftinije ulje - onda ćeš možda ranije trebati da ga menjaš... itd., mnogo toga.
Baš te briga za sve to - nazovi ovlašćeni servis, izdiktiraj VIN, pitaj koje ulje treba da se sipa u taj motor i zaboravi na izrečeno ovde. Ionako se svašta lupa po internetu.
***
Za one koji budu svo ovo moje pisanije shvatili u smislu da sam ipak na strani debljeg ulja u odnosu na tanje - samo ću napomenuti da za svoj auto tj. C3 1,4 HDi (bez FAP) iz 2006. sa nepoznatom kilometražom - koristim ulje je koncipirano na isti način kao Ineo ECS, naravno ne totalovo (tj. koristim kruševačko FAM Fenix PSA Energy), a to činim jer smatram da imam više benefita sa tanjim uljem nego sa (za nijansu) debljim, prvenstveno zbog načina eksploatacije tog vozila (tipičan gradski auto koji se voza dnevno na kraćim relacijama od oko 7 km, uz par izleta i letovanje u godini) - i tako činim na tom autu već petu izmenu tj. oko 70000 km.
Èisto lično, onima kojima u Hrvatskoj traže ulje po ACEA C2, a koje je pandan INEO ECS-u, tj. da lično imam preferencu prema INA uljima - za ovakav slučaj (tj. DV6C) bih sa velikim merakom dao novac za sledeće ulje
http://www.ina-maziva.hr/UserDocsImages/proizvodi/ina_ultra_pc_5w-30_103535.pdf
A inače, Ineo ECS je by the book.
Mada, kada bih među totalovim uljima birao ulje za taj motor. a sa naglaskom na izrečeni kompromis suprotstavljenih zahteva - najpre bih uzeo sledeće ulje i skoro da bih bio srećan kao i kada sebi uzmem kruševačko ulje, ili kada mi neko iz Hrvatske javi da ne zna zašto i ranije nije koristio pomenuto inino ulje.
http://catalog.lubricants.total.com/gallery/ORIGINALS/visuels/23000/23438