Pa što ne bi?
Na ovim (i hrvatskim) prostorima - odavno postoji znanje i iskustvo kako se radi dobro ulje.
Kao i što se zna da se napravi dobro/odlično vino, rakija, pršut, sir, usoljena srdela, kis`o kupus, itd. Naravno da to ima svoju cenu i da to ne radi niti zna svako.
Skoro sam na CFSu napisao sledeći post, kada se povela slična priča o uljima iz modričine rafinerije/blendare (a za ono što izlazi iz srpskih imam i laboratorijske informacije kao i praktično iskustvo, između ostalih i sopstveno). Dole je italik taj post.
Već sam pisao da su ratovi 90ih kasnije modifikovali stav prema domaćim proizvođačima maziva. Sa jedne strane su iz tih rafinerija za vreme ratova verovatno i izlazile problematična maziva ili su njihove ambalaže korišćene za ulja nepoznatog porekla (i sastava), sa druge strane neko ko je npr. do nekog vremena vozio npr. juga za koji je servisnom dokumentacijom bilo preporučeno neko domaće ulje, lako bi (pogrešnim premisama) izveo pogrešan zaključak po sistemu "u loš auto - ide loše ulje" pa bi onda smatrao da za auto novije generacije nikako ne bi smeo da koristi domaće ulje, čak i kada je ono eksplicitno odgovarajućih normi odnosno kada konkretno ulje poseduje i odobrenje proizvođača motora".
Na jednom forumu sam npr. imao prilike da odgovaram na nebulozni komentar kojim je pisac hteo da istakne nekvalitet domaćih ulja, pa reče "domaće ulje je jedino za traktore" - ni ne shvatajući koliko je tupavo to što je izrekao sa obzirom da je odabir maziva za poljoprivrednu mehanizaciju vrlo kritična odnosno zahtevna stvar.
Osim toga tako nešto (negiranje kvaliteta nekakve konkurencije) ide u prilog uvoznicima/trgovcima, a tome ide u prilog i brendovsko favorizovanje tipa PSA-Total, Renault-Elf, Fiat-Selenia, VW-Castrol i sl.
U slučaju Modriče/Optime, posebna je priča to što su oni među malobrojnim evropskim proizvođačima (sopstvenih) baznih ulja, i to što su u npr. 2017. proizveli 45,000 tona baznih ulja III grupe (koja predstavljaju osnovnu bazu za većinu ulja prisutnih na tržištu koja se nazivaju sintetikama).
Ako su tačne informacije koje sam pročitao na mestima gde se daju ekonomski izveštaji - Optima će u ovoj dakle 2018. godini uložiti oko 600 miliona evra radi unapređenja proizvodnje baznih ulja i gotovih maziva.
Ono što gore nisam pomenuo je i da u to vreme (dakle posle 2000.) počinje (sa razvojem naprednijih/modernijih motora) masovnija upotreba/propisivanje sintetskih ulja, pa bi neko njihov (uvozni) kvalitet dizao na kvadrat u odnosu na uobičajena (široko korišćena) domaća mineralna ulja koja i nisu bila uporediva.
U vezi INA, nisam neposredno upoznat, ali imam nekakve informacije - a one mi kažu da to što piše u njihovim specifikacijama ne odstupa bitno. Mene to i ne čudi, između ostalog i što koriste (tj. koristili su, za sadašnji trenutak nemam informacije) bazna ulja od MOL-a.
Lično, ne vidim razlog da više cenim tj. imam poverenje u npr. Total, Mobil, Shell....(odnosno njihove uvoznike) nego da isto činim sa npr. uljima koja proizvode INA, FAM, Optima... - u okviru istaknutih/uporedivih specifikacija i (eventualnih) odobrenja.
Btw, svojevremeno su pojedina inina maziva bila fabrička preporuka citroenima, u vreme CIMOS-a, tj. proizvođača citroenovih vozila po licenci, u SFRJ.
Ako grandiozni svetski proizvođači naftnih derivata i maziva imaju takve resurse da (između ostalog) mogu uticati i na kreiranje ratova ili strukturu nečijih vlada - proizvođači iz npr. Hrvatske, Srpske/BiH ili Srbije, kada su već preživeli procese problematičnih privatizacija i unapređenja proizvodnih kapaciteta stranim kapitalom, nemaju slobodu da jajare. Mogu jedino nekakvim/propisanim kvalitetom da prežive, a to kako stoje stvari i čine.
Je l` ima neko ko tvrdi da INA ne radi dobra ulja, - eksploatacionu analizu iz bilo kog motora koja to potvrđuje, ili analizu svežeg ininog ulja koja na to ukazuje?
Možda da kažem jednostavnije - da li su sasvim blesavi ovi iz INA ili npr. FAM što skuplje prodaju npr. ulje komparabilno specifikaciji B71 2290 (Ineo ECS) odnosno ACEA C2, ili što inin Milenium košta više od većine uobičajenih 5W-40ica po ACEA A3/B4.
Doduše, i Total je početkom novog milenijuma svoje tada tek kreirano ulje pod imenom Quartz 9000 5W-40 bazirao većinom na PAO, ali odavno nije tako, kao i što više ni Mobil 1 serija nije simbol ulja iskljućivo na bazi PAO.
Sasvim je druga priča koliki je nekakav benefit među uljima koja zadovoljavaju iste norme, a relativno su različitog sastava.