Već pisah, ali neka se nađe i ovdje
Znate li kada trebate promijeniti distribuciju zupčastog remena na svom vozilu?
Ne znate?
Evo mala pomoć kako možete izbjeći eventualne skupe troškove
Uslijed mogućeg pucanja zupčastog remena…
Svako vozilo pogonjeno zupčastim remenom ima svoj interval izmjene zupčastog remena te je uputno pridržavati se toga pravila, jer popravci nastale štete motora mogu biti vrlo skupi.
Ovisno od modela do modela vozila, servisni interval izmjene zupčastog remena može se kretati od 60.000 prijeđenih kilometara pa do 150.000 prijeđenih kilometara, odnosno vremenski period koji ne ovisi o prijeđenim kilometrima, već se odnosi na starost samog remena, ali i ostalih komponenti (natezači, klizači, pumpa vode) vezanih uz sam rad zupčastog remena, te je taj vremenski period od 5 – 7 godina maksimalno.
Kada je u pitanju prijeđena kilometraža, tu dolazi do mogućeg premora i istrošenosti materijala, a koji na oko može izgledati kao novo, no prilikom jačeg pritiska ili savijanja može doći do pucanja remena, dok kod kotrljajućih elemenata (natezači, klizači, pumpa vode) dolazi također do istrošenosti, odnosno gubljenja masti za podmazivanje kuglica, odnosno viskozitet masti u ležajevima više nije dobar i također je vrlo lako moguće da dođe do blokiranja ležaja u radu, a što direktno utječe i na sam rad zupčastog remena.
Vremenski interval, odnosno godine starosti pogonskih elemenata također ostavljaju trag na materijalima, a za remen koji je proizveden od gume, taj vremenski rok je jako bitan, jer guma kao takva podliježe starenju pa uslijed toga također može biti uzrokom pucanja remena i na kraju svega vrlo skupe štete na motoru.
Zupčasti remen, ako ostane nepromijenjen dovoljno dugo, vjerojatno će „popustiti“. U današnjim vozilima je taj remen skrivena komponenta koja može prouzročiti pojam „sa strane ceste“ kada pukne.
U odnosu na remenje koje pogoni agregate (alternator, klimu, servo…) zupčasti remen je drugačiji. Remenje (kanalno) koji pogoni agregate je najčešće lako vidljivo i može ga se jednostavnije periodično provjeriti u kakvom je stanju i svakako je relativno lakše ga promijeniti.
Pogonski zupčasti remen je skriven ispod poklopca i nikako nije lako vidjeti. Ukoliko pukne, motor će stati sa radom u trenu i može prouzročiti daleko više i veće štete nego bilo koji drugi remen. Zupčasti remen drži u pravilnoj sinhronizaciji ventile, klipove i ostale unutrašnje elemente motora.
Dobra vijest je ta da za svog radnog vijeka taj remen ima vrlo mala odstupanja, odnosno rastezanja, što znači da nema potrebe za periodičnim prilagođavanjem.
Loša vijest je ta da eventualno može oslabiti i puknuti. „Cijena“ puknutog remena može biti znatno veća od samog jednostavnog stajanja sa strane ceste. Mnogi današnji motori su proizvedeni u tolerancijama koje su ekstremno blizu te kada pukne zupčasti remen omogućava se da klip udari u ventile, savija ih i u nekim slučajevima uništi se i klip ili kompletan motor kao rezultat puknuća remena.
Zupčasti remen najčešće propada iznutra prema van, što često onemogućava vizualnu provjeru istog. Ono što se može vidjeti je odličan remen koji lako prolazi vizualnu provjeru, što može biti kobno u daljnoj eksploataciji.
Glavni uzrok potrošnje/habanja remena je vrućina. Kako je remen postavljen okolo zupčanika i okreće taj zupčanik, trenje stvara vrućinu (a to je samo još dodatno zagrijavanje na već samo grijanje motora). Kroz vrijeme eksploatacije to uzrokuje da guma, od koje je napravljen zupčasti remen, gubi na fleksibilnosti. Materijal unutar remena (konopci) također slabi i akumulira habanje, povećavajući rizik od pucanja remena.
Svakako je bolje napraviti ovaj servis prije (pa i godinu dana), nego kasnije (čak i 1 dan), ukoliko se provjerom ustanovi da je remen ipak spreman za promijenu i prije servisnog intervala, pogotovo ako je remen stariji od 6 godina.
Ovo ulaganje na svakih 4 ili 5 godina je mala odnosno manja cijena za platiti uzimajući u obzir alternative od gore navedenih problema, jer kada dođe do kvara koji uzrokuje veće ulaganje novca, tada je ne samo novac, već i uloženo vrijeme problem.
Obavezno kod kupnje zupčastog remena obratite pozornost da taj remen bude kvalitetan, od provjerenog proizvođača takvih dijelova, jer činjenica je da proizvođači remenja daju jamstvo uglavnom na svoj remen, ali ne i na rezultat štete motora koji mogu uzrokovati.
Provjereni proizvođači remenja su: HUTCHINSON, GATES, CONTITECH, GOODYEAR, DAYCO.
No isto tako je važno da uz kvalitetan remen i ostale komponente budu od provjerenih proizvođača kao: INA, SKF, SNR, FAI, HUTCHINSON, SASIC, RUVILLE, GATES, DAYCO, KOYO, NTN, NSK, LITENS.
Svi oni su ujedno i proizvođi koji usko surađuju sa proizvođačima automobila i nerjetko i sami sudjeluju u razvijanju proizvoda za određeno vozilo.
A da bi se ova priča oko kvalitetnog proizvoda i ugradnje zaokružila, najbitnija karika koja još nedostaje je serviser koji će izvršiti izmjenu svega. Ukoliko je serviser školovan i obučen za izvršavanje servisa te ako ima svu potrebnu opremu i alat, problema ne bi smjelo biti i nakon obavljenog servisa bi trebali biti mirni barem sljedećih do 5 godina ili oko 100.000 km, ovisno o prethodnom intervalu zamjene po broju prijeđenih kilometara, jer neka vozila imaju interval izmjene samo 60.000 km.
Još za razmisliti…
Zupčasti remen traje dovoljno dugo i u praksi dosta ljudi zna da se on mora mijenjati u periodima. Ali ono što manula ne govori o današnjim motorima, jest to da mnogi od njih pogone i pumpu vode. Pumpa vode će uglavnom nadživjeti prvi zupčasti remen, no nikako i drugi. No svakako je bitno navesti ovo što se događa nakon 10-20.000 km, jer pumpa vode može i hoće krenuti raditi po zlu, što može dovesti do uništavanja novog zupčastog remena. I to može saviti ventile.
Ukoliko se remen i ne uništi, a kvar vas ostavi pokraj ceste, remen se obavezno mora promijeniti, kao i pumpa vode. Ista stvar se može dogoditi sa neispravnim simerinzima bregaste osovine i radilice. Simerinzi mogu biti na oko u izvrsnom stanju, ali ako propuste nakon 10-20.000 km nakon obavljenog velikog servisa, posao izmjene remena se također mora ponoviti, jer ulje će biti po remenu i ostalim pogonskim elementima. To nimalo nije neobično da pumpa vode ili simerinzi oslabe i propuste nakon samo godinu od servisa te tako poremete plan rada zupčastog remena, u narednom periodu korištenja vozila.
Svakako je dobra preporuka da se kod izmjene na redovnom servisu promijeni sve što je povezano, pa tako i simeringe kad je već remen dolje (recimo da se to može i prskočiti na prvom, ali na drugom velikom servisu obavezno), dok pumpu vode koja je pogonjena zupčastim remenom obavezno bez obzira što netko savjetuje drugačije, jer vi ste ti koji plaćate kasnije nastalu štetu.
No kako god se i ono drugo remenje za agregate (alternator, klima, servo) čini manje bitnim, jer ne može prouzročiti veliku štetu kao zupčasti remen, ne zaboravite da danas i ono pokreće vozilo na druge načine, jer ako ne možete upaliti vozilo, opet ste osuđeni na pješačenje, odnosno vučnu službu i na koncu dodatne i nepotrebne troškove, a nemali broj puta se događalo da je upravo taj remen bio uzročnikom havarije na motoru jer je nakon pucanja podletio pod zupčasti te uzrokovao jednako veliku štetu.
Još ponešto sa prikazanim slikama i općenito prikazom kako funkcionira motor i što je sve povezano možete naći i ovdje što sam pokušao objasniti da svaki čovjek može dočarati sve to:
http://lageros-auto-moto.webs.com/dijelovimotora.htm
A isto tako ovdje možete i skinuti neke od već napravljenih dokumentacija koje si možete kasnije isprintati:
http://lageros-auto-moto.webs.com/apps/documents/
Ukoliko ste pred izmjenu zupčastog remena, slobodno se javite i dobit ćete ponudu natrag što je prije moguće i po povoljnim cijenama, sa provjerenim proizvođačima.
Od vas tražimo sljedeće informacije, koje su jako važne da dobijete ono što je za vaš model vozila:
Proizvodjac (Peugeot):
Model (206 1.4i):
Godina proizvodnje (i mjesec ako znate) (2001/08):
Snaga motora [kw/KS] (44/60):
Obujam motora [ccm] (1124):
Broj šasije (xyz.....):
Broj motora (ako se zna):
Kôd motora (ako se zna) (HFZ-TU1JP):
Klima uredjaj [ima/nema]:
Servo uredjaj [ima/nema](koji model serva: hidro ili obični):
Kontakt email:
Kontakt telefon:
Vaše ime:
Sva pitanja vezano za velike servise, slobodno se javite meni na PM ili na email
[email protected]
Lijep pozdrav!
Anđelko