Upozorenje "the risk of filter clogging" i filter čestica dizela

Cutac

Prèkaroš
Kakvi enormni okretaji??
3000 okretaja da radi stetu? Da, ako se radi o staroj ragi sa 300 hiljada koja je uvijek davljena na 1800 okretaja, ali ako se radi o normalnom autu, ni da se oznoji na tim okretajima.
DPF zahtjeva visoku temperaturu za ponovno izgaranje i tu ti trebaju visoki okretaji za brzinu ispuha, puno gasa za temperaturu i visoka brz kretanja za hladjenje.
2000 okretaja je dovoljno da se normalno vozis, a ne da su to "neki" okretaji.

Ako odrzavas motor kako spada, jedini okretaji koje ne smijes prijeci su oznaceni sa crvenom bojom(makar su i oni uzeti sa poprilicnim faktorom sigurnosti).
Pače, ako ga ne gnjavis sa manje od 2000 okretaja i vozis kako bog zapovijeda, neces ni morati cistiti DPF...
 

gambler072

C5 enthusiast
I ne govorim napamet, nego sam od nekih iskusnih ljudi u tom području dobio info da vožnja sa enormno visokim obrtajima (za dizela je to iznad 3000 obrtaja) može dati više negativnih nego pozitivnih efekata.
Ja eto ne znam onda gdje su oni sticali iskustvo... Po tome ispada da je najbolje da se salta na max 2000 obrtaja, ne bi li mu zacepio filter sto brze. Svako ima svoje vidjenje situacije, i vjeruje ljudima koje poznaje, ali za dizela ne da je pozeljno, nego je stetno da se davi. Cutac je fino objasnio, sve do crvenog su radni obrtaji, nema stete, na kraju krajeva ne vjerujem da bilo ko non stop vozi auto na 4000 okretaja. Dpf filter se nalazi na ispuhu i da bi doslo da sagorjevanja nakupljenih cestica potrebna je odredjena temperatura na tom istom ispuhu, a sto su okretaji veci, veca je i temperatura izduva. Pogledajte na youtube snimke prisilne regeneracije, interesuje me hocete li vidjeti tamo da motor radi na 2000 okretaja
 

visaluteju

Well-known member
I ja se vise zalazem za ovu teoriju o malo vecim obrtajima(naravno bez pretjerivanja), dok recimo masovno gledam prijatelje rodbinu itd (pogotovo malo "stariji" narod) kako voze uredno na 1300-1500 obrtaja tipa 4ta brzina a ide 40-50 na sat, motor oce da se udavi, jer misle da tako stede gorivo (koja zabluda).
Ipak su ovo sad visokoturazni motori u odnosu na nekadsnje motore

Ja gledam da vozim na 2000 ili najmanje 1800. Prosjek na otvorenom izmedju 2000-2500 do 3000 u nekim situacijama

P.S. i dalje se ne pali filter greska juhu :)
 

Cutac

Prèkaroš
prisilne regeneracije
Najveći problem je što dizel razrijedi ulje toliko da dolazi do lako mjerljivog trošenja stjenke cilindra, plus što takvo razrijeđeno ulje ostaje "u sistemu" pa sve stradava. Nakon prisilne regeneracije bi trebalo raditi zamjenu ulja, a budući da prisilna regeneracija nema visok stupanj efikasnosti, trebalo bi napraviti 5 izmjena ulja.
Zato je lakše voziti na maksimalnoj brzini(za motor od 92 konja) nego uništavati motor prisilnom regeneracijom.

Vidio sam na svoje oči kako izgleda ulje ispušteno iz 1.6 TDI nakon 3 prisilne regeneracije(preko VCDS-a) kroz 5 dana. Crna voda, eto. I sada ne može netko tvrditi da je gore voziti auto...
 

Jose

predsjednik države
Citat:
Jose:
I ne govorim napamet, nego sam od nekih iskusnih ljudi u tom području dobio info da vožnja sa enormno visokim obrtajima (za dizela je to iznad 3000 obrtaja) može dati više negativnih nego pozitivnih efekata.
Ja eto ne znam onda gdje su oni sticali iskustvo... Po tome ispada da je najbolje da se salta na max 2000 obrtaja, ne bi li mu zacepio filter sto brze. Svako ima svoje vidjenje situacije, i vjeruje ljudima koje poznaje, ali za dizela ne da je pozeljno, nego je stetno da se davi. Cutac je fino objasnio, sve do crvenog su radni obrtaji, nema stete, na kraju krajeva ne vjerujem da bilo ko non stop vozi auto na 4000 okretaja. Dpf filter se nalazi na ispuhu i da bi doslo da sagorjevanja nakupljenih cestica potrebna je odredjena temperatura na tom istom ispuhu, a sto su okretaji veci, veca je i temperatura izduva. Pogledajte na youtube snimke prisilne regeneracije, interesuje me hocete li vidjeti tamo da motor radi na 2000 okretaja
Ja nisam nigdje napisao da u normalnoj vožnji treba voziti ispod 2000 obrtaja. Valjda imaš čulo sluha i znaš kad se auto "muči". Mada danas svaki ovaj C4 ima displej koji pokazuje kad je vrijeme da prebaciš u višu brzinu.
O regeneraciji u "normalnim zemljama" gdje ljudi uglavnom voze autocestom niko ni ne razmišlja. I tako bi uvijek trebalo biti, da se regeneracija dešava pri normalnoj vožnji, a ne da voziš posebno zbog toga.
Osim toga, eto nek mi neko pokaže neki link sa službenim stavom PSA ili nekog drugog proizvođača motora sa dpf filterom da treba broj okretaja biti iznad 3000, pa ću povjerovati u to.
Meni kad se javi ova greška, a zna se desiti zimi zbog vrlo čestih kratkih relacija, namjestim tempomat da mi drži neku konstantnu brzinu i napravim par krugova po sarajevskoj zaobilaznici i miran sam neko vrijeme. Greška se ne pojavljuje iako rijetko kad obrtaji idu iznad 2500.
 

nemo26

C5 X7 2.0 HDI 140 FAP
Sile kojom djeluju klipovi na stijenke cilindara su vece sto je veci broj obrtaja radilice=brze trosenje dijelova. To je cinjenica. Svi pokretni dijelovi se trose linearno sa porastom brzine. Voznja na niskim obrtajima isto steti motoru jer su vece torzijske vibracije i rezonancija moze ostetit osovine lezajeve zupcanike itd. To najbolje znaju oni koji su dvomaseni zamjenili obicnim zamasnjakom pa su getribe znale stradat. Potrebno je nac kompromis izmedu dvije krajnosti. Najbolje je vozit u nekom rezimu gdje se motor niti gusi niti urla. Naravno da noje stetno ponekat potjerat motor u vise obrtaje, cak je i pozeljno, ali stalno vozit u tom rezimu ce sigurno prije potrosit motor. Meni osobno je manji problem skinut dpf i poslat ga na ciscenje nego mjenjat karike npr.
 

Milosh

Test
Sile kojom djeluju klipovi na stijenke cilindara su vece sto je veci broj obrtaja radilice=brze trosenje dijelova. To je cinjenica. Svi pokretni dijelovi se trose linearno sa porastom brzine. Voznja na niskim obrtajima isto steti motoru jer su vece torzijske vibracije i rezonancija moze ostetit osovine lezajeve zupcanike itd. To najbolje znaju oni koji su dvomaseni zamjenili obicnim zamasnjakom pa su getribe znale stradat. Potrebno je nac kompromis izmedu dvije krajnosti. Najbolje je vozit u nekom rezimu gdje se motor niti gusi niti urla. Naravno da noje stetno ponekat potjerat motor u vise obrtaje, cak je i pozeljno, ali stalno vozit u tom rezimu ce sigurno prije potrosit motor. Meni osobno je manji problem skinut dpf i poslat ga na ciscenje nego mjenjat karike npr.
Slažem se, isto mislim da je najbolji način kompromis u vidu vožnje u normalnim obrtajima sa povremenim dizanjem obrtaja radi uklanjanja nakupljene čađi.
 

Cutac

Prèkaroš
Nemo, zaboravljas jednu stvar, motori su dizajnirani da podnesu te okretaje. Vece su sile kod nizih okretaja radi jace eksplozije(ako trazimo istu korisnu snagu), a to sto su brzine vece kod visokih okretaja ne bi trebao biti nikakav problem ako je ulje adekvatno. Motor puno manje voli manje jakih eksplozija nego vise slabijih. Radilice su balansirane, a ako lezajevi, klipnjace, karike mogu podnijeti jednu "finu" eksploziju dizela, sila koju stvara translacija klipa i klipnjace kod promjene smjera je u usporedbi zanemariva.
Dok je sustav podmazivanja dobar(ulje, pumpa, cist motor), prije ces rastavljati motor radi niskih okretaja nego visokih.
Ako me pukne, mozda napisem novelu ovdje o razlikama i opterecenjima, ali cisto sumnjam :D
 

bbozak

Active member
Hm, imao sam benzinca prije, to je imalo neki sweet spot oko 3000okretaja, mašina bez turba, tu je bio najekonomičniji auto, a i najmanje je ulja trošio :twisted:

Sad kad imam novo dizlo, pretpostavio sam da se ne vozi isto kao benzinac, pa u uobičajenoj vožnji, pokušavam tempirat između 2200 i 2500 okretaja, a i mislim da je moment tu negdje najjači.

Ispod 2000 se davi auto, pa to se čuje, ili možda ne čuje u ovim jačim autima gdje je izolacija takva da se ne kuži, ali na Berlingu se čuje i osjeti da to baš nije režim u kojem bi se trebalo voziti duže vrijeme :angel:

Jel to ispravno? Šaltam kola kad dobaci do 3000, 3200 max, ne sjećam se osim nekim pretjecanja ekstreminijih da sam preko 3500 uopće i navrtio...
 

Cutac

Prèkaroš
Jel to ispravno?
Naravno!
1.6 kojeg sam ja vozio je najsretniji ako ga se vozi na cca. 2400 okretaja, a kod ubrzavanja da ga se drži kao što ti svoga držiš, od cca. 2300 do cca. 3200. Jedino sam ja kod preticanja njega vrtio do nekih 4000, a tada osjetno padne snaga pa sam šaltao.

Da me ne bi krivo razumjeli, ja ne govorim da motor stalno treba tjerati do crvenog, nego da je bolje ići u okretaje sa manje gasa nego ga pod punim gasom daviti na nižim okretajima.
 

nemo26

C5 X7 2.0 HDI 140 FAP
Naravno da su dizajnirani da podnesu i okretaje iznad crvenog, ali ce se dijelo vi svejedno brze potrosit ako se brze gibaju. Cisto strojarstvo. Naravno da se nece potrosit za dva dana, ali ce se svakako brze potrosit u odnosu na one koji se sporije krecu.
 

Cutac

Prèkaroš
To bi (djelomično)vrijedilo da imaš konstantan tlak i protok ulja i da klipovi mehanički i linearno idu gore dolje kroz cilindar.
No, u autu sa okretajima rastu tlak i brzina protoka ulja te kod visokog broja okretaja, a slabije eksplozije, manja je rotacija klipa(znaš što je piston slap?) i dodatno, manje goriva se ubrizgava za svaku pojedinu eksploziju i samim time manje je ispiranje ulja sa stjenke cilindra, karika, ...
Dalje, kod višeg broja okretaja je veća brzina protoka rashladne tekućine i veća je brzina ispušnih plinova, a slična temperatura što posljedično ima pozitivniji rezultat na ispuh, ispušne ventile, granu, turbo(ako postoji), same cilindre i klipove jer vrući zrak prije izlazi i mijenja ga hladniji...
Ležajevi su plivajući i dok god je lubrikacija dobra, nema problema. Svejedno jednom kada pukne film na ležajevima, gotovo je.

Recimo da izuzmemo gorivo, ispuh, kontaminaciju gorivom, onda je ova teza...
ali ce se dijelo vi svejedno brze potrosit ako se brze gibaju
...točna, ali u kojoj mjeri? Zanemarivoj. Razlika između 50 i 100 poteza u sekundi nije u duplo većem trošenju nego je razlika daleko, daleko manja, zanemariva.
Radi se o maloj postotnoj razlici između tog broja okretaja, u odnosu na teoretski maksimum.
Sada mi ne pada na pamet neki primjer stroja koji ima različite brzine okretaja, bez da neki drugi medij kontaminira ulje.
Nešto što može izdržati 1000 poteza, razlika između 50 i 100 nije 100% nego 0.05%, a ti sa sigurnošću ne možeš tvrditi koji je maksimum što auto može izdržati.

Naravno da su dizajnirani da podnesu i okretaje iznad crvenog
Eto, ako je blokada na 4000 okretaja, 2000 nije pola maksimalnog opterećenja. Maksimalno opterećenje je vjerojatno(za dizel) na nekih 6(klipovi-ventili)-8(ležajevi) tisuća okretaja(u ovim civilnima, malo "kvalitetnijima") i u odnosu na to, 2000 okretaja je tek četvrtina maksimalnog opterećenja, ništa.
 

bbozak

Active member
Mogu sklepati dvostruko rimovani dvanaesterac o benzinskoj Mazdi i njenim karikama nakon 20 godina visokih okretaja, ako neko želi jedan na jedan kako se troši mašina :D
 

Mirage

Well-known member
Cutac pazi malo ova izjava da na 4000 okretaja padne snaga ne da ti nedrži vodu već spada u kategoriji bubneš i ostaneš živ.

Moj 1.6 HDi Snaga: 73 kW/99 KS pri 3750/min

Moment: 254 Nm pri 1750/min


Znači ti 4000 okretaja nemaš više razvijanje snage a moment si već davno potrošio ništa ti nije palo.


Moje mišljenje da ovi dizeli nemaju šta raditi preko 3000 okretaja osim kod nekih pretjecanja.
 

Cutac

Prèkaroš
Malo koji 1.6 dizel sa nevarijabilnom turbinom će imati snage visoko u okretajima.
EDIT: Kuhac, ne mogu staviti krivulje snage i momenta, neće ih prikazati...
Na oko 4000 okretaja snaga na radilici kreće padati i ako tada šaltaš, vraćaš se nazad na maksimalnu snagu ili na dio na kojemu još raste. A na preko 4000 okretaja se osjeti nagli pad snage.

moment si već davno potrošio
spada u kategoriji bubneš i ostaneš živ
Rugala se sova sjenici :)

Potrošio moment? Di je ostao, kako da ga vratim?
Snaga, rad...
Ti ono što osjetiš je moment na kotačima, nikakav moment na 1750 okretaja, bla bla, a ono što te gura je snaga na kotačima, tj. iskorištavanje tog momenta.
Umoran sam, pa ću skratiti...
Moment je umnožak sile na klip i udaljenosti od osi rotacije radilice do hvatišta klipnjače, to je "stvarno". Koliko puta u jedinici vremena možeš ostvariti taj moment tolika ti je snaga, rad. Recimo da ne idemo u formule, snaga=moment x okretaji.
100 konja = 50 momenta x 2 okretaja
100 konja = 20 momenta x 5 okretaja
Korisni rad je isti u jedinici vremena, a u slučaju auta, eksplozija je slabija kod viših okretaja.

Budući da je motor "živi organizam", ne razvija uvijek isti moment, ne razvija uvijek istu snagu, zavisno od okretaja i položaja papučice gasa. Zato imaš krivulju snage koja je bitna za korisni rad. Mjenjač je tu da osigura da za sve brzine kretanja možeš odabrati optimalne okretaje i posljedično, snaga u 4. na 3500 okretaja je viša nego u 5. na 2500 iako je taj famozni moment viši na 2500. Zašto, piše par redova iznad u jednostavnoj jednadžbi.

A prije nego se pojavi argument, zašto kamioni imaju milijun momenata na 600 okretaja...
Visok moment i niski okretaji daju A snage. Isto tako može biti atmo benzinac u kamionu i imao bi nizak moment i visoke okretaje za A snage, ali "ljepše" je kada ga šofer ne mora razvrtavati. Brzine bi morale biti užasno kratke i za brzinu kretanja od 0 do 15 na sat, motor bi pokrio interval od 8000 okretaja.

Je, moment je stvarna veličina i nešto što "postoji", ali snaga je, kako da kažem, iskorištenost tog momenta.

Eto, usporedi svoga i moga, tvoj je veći, ali moj obavlja bolji posao :D :D
Šalim se, ali uzmi VTS-a koji razvija 200Nm na 4700 okretaja i Berlingača koji razvija 250Nm na 3 puta nižim okretajima.
A onda usporedi prijenosne omjere i krivulje snage i shvatiš zašto ga VTS opere kad god hoće - viša snaga(na kotačima).

To ti je kao da Mujo i Haso trebaju kod Heimlicha premjestiti svaki 100 kutija. Mujo potegne speeda i prenese tri, jednu po jednu, u 20 sekundi, a Haso grmalj nosi 3 odjednom, ali treba mu istih 20 sekundi.
Oba imaju 50 konja, a različite momente.

Uzmi isti pikaso odozgo, 1.4 VTi je 95 konja, dizel je 92. Skoro ista snaga, iste mase.
Oba do 100 ubrzaju za cca. 12 sekundi.
Iako ovaj ima duplo veći moment? Da, ovaj ima višu krivulju momenta i snage, ali radi mjenjača je snaga na kotačima ista/izuzetno slična.

Vjerojatno sam se negdje zapetljao gore i sam sebi pljunuo u usta, ali za zaključak, moment nije presudan, presudno je kako ga iskorištavaš.
 

Mirage

Well-known member
Je priznajem trebalo je pisati iskoristio bolje bi se razumjeli.

Poanta priče ne sekiraju mene ni momenti ni konji i kilovati. Taj motor radi super od 1600 do 3000 okretaja sve ispod i iznad je nepotrebno.

Moja Astra je nekad imala 75 konja i mislim 124 nm voli još niže okretaje takav motor.(benzinac)
 

Cutac

Prèkaroš
Moja Astra je nekad imala 75 konja i mislim 124 nm voli još niže okretaje takav motor.(benzinac)
Isto zašto Honda S2000 ide do 9 tisuća okretaja - (relativno) mali moment kroz okretaje, ali dovoljno okretaja koji u kombinaciji sa odgovarajućim prijenosnim omjerima daju "standardnu" maksimalnu brzinu na blokadi u svakome prijenosnome omjeru.

Zanima me samo šta točno ima za dodati ovaj koji se ne slaže sa mojim postovima. Pretpostavljao razloge ne bih... :)
 
Na vrh