Malo koji 1.6 dizel sa nevarijabilnom turbinom će imati snage visoko u okretajima.
EDIT: Kuhac, ne mogu staviti krivulje snage i momenta, neće ih prikazati...
Na oko 4000 okretaja snaga na radilici kreće padati i ako tada šaltaš, vraćaš se nazad na maksimalnu snagu ili na dio na kojemu još raste. A na preko 4000 okretaja se osjeti nagli pad snage.
moment si već davno potrošio
spada u kategoriji bubneš i ostaneš živ
Rugala se sova sjenici
Potrošio moment? Di je ostao, kako da ga vratim?
Snaga, rad...
Ti ono što osjetiš je moment na kotačima, nikakav moment na 1750 okretaja, bla bla, a ono što te gura je snaga na kotačima, tj. iskorištavanje tog momenta.
Umoran sam, pa ću skratiti...
Moment je umnožak sile na klip i udaljenosti od osi rotacije radilice do hvatišta klipnjače, to je "stvarno". Koliko puta u jedinici vremena možeš ostvariti taj moment tolika ti je snaga, rad. Recimo da ne idemo u formule, snaga=moment x okretaji.
100 konja = 50 momenta x 2 okretaja
100 konja = 20 momenta x 5 okretaja
Korisni rad je isti u jedinici vremena, a u slučaju auta, eksplozija je slabija kod viših okretaja.
Budući da je motor "živi organizam", ne razvija uvijek isti moment, ne razvija uvijek istu snagu, zavisno od okretaja i položaja papučice gasa. Zato imaš krivulju snage koja je bitna za korisni rad. Mjenjač je tu da osigura da za sve brzine kretanja možeš odabrati optimalne okretaje i posljedično, snaga u 4. na 3500 okretaja je viša nego u 5. na 2500 iako je taj famozni moment viši na 2500. Zašto, piše par redova iznad u jednostavnoj jednadžbi.
A prije nego se pojavi argument, zašto kamioni imaju milijun momenata na 600 okretaja...
Visok moment i niski okretaji daju A snage. Isto tako može biti atmo benzinac u kamionu i imao bi nizak moment i visoke okretaje za A snage, ali "ljepše" je kada ga šofer ne mora razvrtavati. Brzine bi morale biti užasno kratke i za brzinu kretanja od 0 do 15 na sat, motor bi pokrio interval od 8000 okretaja.
Je, moment je stvarna veličina i nešto što "postoji", ali snaga je, kako da kažem, iskorištenost tog momenta.
Eto, usporedi svoga i moga, tvoj je veći, ali moj obavlja bolji posao
Šalim se, ali uzmi VTS-a koji razvija 200Nm na 4700 okretaja i Berlingača koji razvija 250Nm na 3 puta nižim okretajima.
A onda usporedi prijenosne omjere i krivulje snage i shvatiš zašto ga VTS opere kad god hoće - viša snaga(na kotačima).
To ti je kao da Mujo i Haso trebaju kod Heimlicha premjestiti svaki 100 kutija. Mujo potegne speeda i prenese tri, jednu po jednu, u 20 sekundi, a Haso grmalj nosi 3 odjednom, ali treba mu istih 20 sekundi.
Oba imaju 50 konja, a različite momente.
Uzmi isti pikaso odozgo, 1.4 VTi je 95 konja, dizel je 92. Skoro ista snaga, iste mase.
Oba do 100 ubrzaju za cca. 12 sekundi.
Iako ovaj ima duplo veći moment? Da, ovaj ima višu krivulju momenta i snage, ali radi mjenjača je snaga na kotačima ista/izuzetno slična.
Vjerojatno sam se negdje zapetljao gore i sam sebi pljunuo u usta, ali za zaključak, moment nije presudan, presudno je kako ga iskorištavaš.