Termostat

jboban

Istrajno trajni poèetnik
Ja se još uvek upoznajem sa C3, pa proučavam ponašanje temperature rashladne tečnosti i ulja.
Večeras, okolna temperatura 19°C, vozim, prva crtica, druga, treća... Ok. To je bilo na 131627km, brzina 75km/h. Kad nešto posle, na 131652km vidim dve crtice, brzina 96km/h. Tempo i uslovi vožnje su skoro isti.

Uzmem Lexia dijagnostiku i krenem u test. Kako što vidite, temperatura ulja je 90°C, a rashladne tečnosti 76°C. Bila je i do 82°C, ali nikako preko toga. Termostat otvara na 83°C.

Prema temperaturi ulja rekao bih da je ok, ali kako je temperatura rashladne tečnosti ovako niža i menja se? Očekivao sam da dostigne 83°C i bude tuda negde ili neki stepen iznad. Kod drugih vozila skala dostigne npr. 90°C i ne mrda. Ovde mi je jako čudno ponašanje i pokazivanje temperature.
 
  • Sviđa mi se
Reactions: DS9

jboban

Istrajno trajni poèetnik
Niko, ništa? Je li moguće da se niko nije bavio malo detaljnije ovim problemom? :surprised:
 
Posljednje uređivanje:

Dalibor

Dado Tornado
pričekaj zimu pa ćeš provjeriti termostat jer onda vjerojatno neće dostići tri crtice. možeš i antifriz zamjeniti ako nije mijenjan 3+ godine, jer par stupnjeva možda temp. može oscilirati radi rashl. tekućine.
ako si vozio nizbrdo isto se motor rashladi (preko auspuha se "hladi" 70%) i padne pokazivač, ali to ne bi smjelo na novijim autima, zato pričekaj hladnije vrijeme jer može biti da termostat ostaje otvoren.

inače, dobar avatar :palac-gore:, jedan od najljepših auta zadnjih 20 god.
 

jboban

Istrajno trajni poèetnik
pričekaj zimu pa ćeš provjeriti termostat jer onda vjerojatno neće dostići tri crtice.
Termostat je nedavno zamenjen i ispravan. Testirao sam pipanjem ulaznog (gornjeg) i izlaznog (donjeg) creva iz hladnjaka i bude razlika dok ne otvori.
Antifriz je takođe zamenjen čim sam kupio auto, uz veliki i mali servis, zamenu ulja u kočnicama i menjaču. Inače ga menjam na svim vozilima (i motociklu) na svake 2 godine.
inače, dobar avatar , jedan od najljepših auta zadnjih 20 god.
Hvala! :)
 
  • Sviđa mi se
Reactions: DS9

Dalibor

Dado Tornado
onda je to takav zamjenski termostat sa svojom karakteristikom. ali ne mora značiti da imaš problem, iako crtice ne bi smjele padati.

u kojoj to brzini voziš 96 na 2000 okr. u drugoj slici?
 
  • Sviđa mi se
Reactions: DS9

DS9

Active member
Heh, ovo je sasvim uobičajeno, 1.4 HDi se relativno sporo zagreva. Ovde vidimo da ni temperatura ulja nije dostigla 100 C.

Navodiš da je okolina 19 C - pa sve što mogu da kažem je, kolike bi izmerene vrednostii očekivao na ambijentalnoj temperaturi od npr. 40 C?

E sad zamisli, da na toj temperaturi stojiš u gradu, klima naravno radi...

Sve u svemu, mislim da ne trebaš da brineš jer izgleda sasvim u redu. Problem bi bio da pokazivač pokazuje ekstremno visoku temperaturu, koja varira.

Ovako, mislim da je ovde jedini "problem" to što zbog prethodnog iskustva sa drugim vozilima očekuješ identično ponašanje.


Tokom zime - moja c3ojka odvoza vožnju od desetak km, a kada dignem haubu po temperaturi tečnosti u posudi - termostat nije ni otvorio.


Citiraću samog sebe
Ono što sam ja viđao kod HDi motora, 1,4 i 1,6 raznih varijanti, a po pravilu imaju slično koncipiran integrisani termostat - je da su i na najvećim ambijentalnim temperaturama (u jednom slučaju pretprošlog leta je moja c3ojka vožena po gradu kada je senzor spoljašnje temperature pokazivao 48 C) sasvim efikasni u rashlađivanju motora tj. držanju radne temperature, gde pokazivač t. rashladne tečnosti (kod vozila koji ga imaju, npr. berlingo) praktično ne prelazi sredinu
 

jboban

Istrajno trajni poèetnik
Navodiš da je okolina 19 C - pa sve što mogu da kažem je, kolike bi izmerene vrednostii očekivao na ambijentalnoj temperaturi od npr. 40 C?
Očekivao sam da je isto na svakoj temperaturi, tj. između temperature otvaranja termostata i temperature uključivanja ventilatora, uz male razlike u brzini dostizanja.

Odnosno, mislim da je ovde jedini "problem" to što zbog prethodnog iskustva sa drugim vozilima očekuješ identično ponašanje.
Da, upravo to. Pokušavam da objasnim zašto je ovde drugačije. Šta ne dozvoljava da temperatura poraste na 83C, a termostat je zatvoren? :confused:
 
  • Sviđa mi se
Reactions: DS9

DS9

Active member
Pa, ili ga nisi dovoljno opteretio pa se nije dovoljno zagrejao, ili ga nisi dovoljno dugo vozao neopterećenog pa ga isto nisi dovoljno zagrejao.

Sad, npr. kada se moj 1,4 hdi, doduše sa 8v, siemens ubrizgavanje - zagreva u stacionarnom stanju turiranjem kako bi se u radionici nakon zamene rashladne tečnosti proverilo da li sve funkcioniše kako treba - treba dobrih 5-10 minuta da se čeka.

Ako voziš iznad npr. 40 km/h rashlađivanje hladnjaka je takvo da se ventilator neće ni uključivati (to je definisano algoritmom u ECU za svako vozilo, mislim ne samo za citroen).

E sad, najključnija je stvar što se po prirodi stvari benzinci brže zagrevaju, tj. brže podižu temperaturu rashladne tečnosti (i ulja).

Ako eventualno upoređuješ svoj hdi sa nekim prethodnim dizelom - ne znam šta bih rekao, može da bude puno uzroka. Od npr. toga da ti je na ovoj c3ojci čistiji hladnjak, pa zbog toga efikasnija razmena toplote sa spoljnjom sredinom do toga da zbog konstrukcije ili zapremine rashladnog sistema na prethodnom vozilu (ili stanja tog sistema, tipa da je npr. delimično bio problematičan) različito vreme postizanja t. rashladne tečnosti na istoj t. spoljnje sredine.

Kako god, važno da se ne pregreva, a to da ga zagreješ na preko 84 C jasno je da može. Pošto pominješ 90 C na drugim vozilima, koliko se sećam obično opeli imaju termostate koji otvaraju na toj, relativno višoj temperaturi.

Sve u svemu, sada je leto, pa mi se čini da kada budeš provozao kada spolja bude bilo 30 C, onda ćeš se uveriti da sve funkcioniše korektno.

Izvan toga, jedino bi eventualno mogao da bude slučaj da (neispravan) ventilator uključen prerano, tj. kada ne treba ali bi to brzo shvatio, pa očigledno da se ne radi o tome.

Sad, pošto imaš leksiju, lako možeš da se igraš. Priključi je pa očitaj parametre (temp. rashladne tečnosti i ulja) kada je upaljena 1 lampica, pa odma` kada upali drugu lampicu, pa odma` kada upali i treću lampicu.

Naučićemo nešto :)

Mislim, tebe najviše čudi signalizacija, zašto je npr. sada dve, pa zašto je nekad tri, pa opet padne na dve...Računar pali te lampice po nekom programu, a naravno da je zavisno od temperature rashladne tečnosti - ali definitivno da ima neki raspon i da se ne ponaša kao precizan instrument koji pokazuje aktuelnu temperaturu rashladne tečnosti. Mislim, senzor jeste najverovatnije precizan - ali je pitanje i da li njegove varijacije tačno prati paljenje lampica, a pogotovo da li tako prati termostat.

Tako nešto je najverovatnije opisano u servisnoj dokumentaciji i to po pravilu sistema ubrizgavanja, ali sam ja to imao priliku da vidim samo za siemensov sistem, pri čemu nisam obratio pažnju i da li je do detalja opisano kada se na tabli pali koliko lampica. Restilizovani model, dakle od 2006. i nema tu signalizaciju, tj. nema nikakav pokazivač t. rashladne tečnosti (iako se iz dijagnostike mogu očitati detalji). Možda su ga uklonili i da neko ne bi bio u dilemi ...

Btw, Dalibor je vrlo iskusan i ako ti on kaže da najverovatnije nemaš problem onda možeš u to da se pouzdaš i budeš miran.

Ili nađi neku dobru uzbrducu, i spakuj u c3ojku npr. četiri drugara sa po 100 kg il` više telesne mase, pa odvozaj par puta uzbrdicu za nekoliko minuta. Možda treba malo da se razradi taj novi termostat sa višom temperaturom rashladne tečnosti :))

Srećno
 
Posljednje uređivanje:

Memphis

Active member
Niko, ništa? Je li moguće da se niko nije bavio malo detaljnije ovim problemom?
To nije problem, sve to radi kako bi trebalo.

Temp ne bi smjela pasti ispod 83 (sad koji stupanj gore dole) dok je zagrijan. Može se dogodit da padne prvi put kad otvori i povuće hladnu vodu pa termostat ne stigne odmah zatvorit. Ali u vožnji ne smije padat ispod toga tok je zagrijan. A to što ti se nije zagrijao iznad nije problem zato kaj otvaran na 83 tak da veću temp ne možeš ni očekivat osim kad je motor dosta opterećen i vani vruće bude vruće. Temperatura će rast dok se voziš gradom ili stojiš na mjestu sve dok se vent na kileru ne upali. Na 90c il ina koliko već pali. U vožnji će bit manja jer u vožnji kiler konstantno hladi vodu.

To je normalno jer većina diesela radi na nižoj radnoj temp nego benzinci. Dok god temp ne pada ispod deklairane temperature termostata nemaš brige.
 
  • Sviđa mi se
Reactions: DS9

jboban

Istrajno trajni poèetnik
Hvala na dodatnim tumačenjima. Igraću se još malo sa Lexia-om pa ću preneti rezultate.

@Memphis: u vožnji ne sme biti manja jer kiler hladi vodu samo do temperature zatvaranja termostata, dakle 83C, ali ne bi trebalo i ispod. Pričamo o temperaturi koja se meri, tj. vodi koja kruži kroz motor.
 

Memphis

Active member
Da, kiler hladi vodu neovisno o termostatu. Termostat je taj koji propušta hladnu vodu i određuje koja će temp motora biti.

Al ako budeš striktno pratio temp preko dijagnostike vidjet ćeš da će ti temperatura padat ispod par stupnjeva u nekim slučajevima. A to je zato što senzor mjeri temepraturu tenutno odnosno svake sekunde a termostat ne reagira tako brzo pa se ne trebaš baš striktno držat u stupanj.

Isto tako kao što je netko već spomenuo ne rade svi termostati isto ...
 
  • Sviđa mi se
Reactions: DS9

DS9

Active member
Hvala ti Memphis, :palac-gore:
samo ću još napomenuti da recimo u zimskom periodu upravo zbog relativno sporijeg zagrevanja motora - grejanje kabine dok se ne zagreje rashladna tečnost (dakle u prvim minutama nakon paljenja) kod C3ojki sa HDI motorima vrši električni grejač (koji se isključuje kada rashladna tečnost postigne određenu temperaturu). Taj grejač odsustvuje kod benzinskih modela.
 

Milosh

Test
vrši električni grejač (koji se isključuje kada rashladna tečnost postigne određenu temperaturu). Taj grejač odsustvuje kod benzinskih modela.
Jesi li siguran da to svaki C3 ima? Misliš li baš na grijač vazduha ili grijač rashladne tečnosti? Ako misliš na grijač vazduha, to je onda tzv. PTC grijač i po mom iskustvu to kod većine auta spada u dodatnu opremu i prilično je rijetko.
 
  • Sviđa mi se
Reactions: DS9

DS9

Active member
Hvala ti na napomeni - da, mislim na PTC.

Sad, prvi put čujem da je to retko, mada možda i nisam baš nešto previše obavešten.

Moj C3 1,4 HDi 2006. iz Francuske koji nema nikakvu posebnu opremu (doduše ima tempomat) prema VIN to ima (mada je diskutabilna njegova funkcionalnost). Koliko je meni poznato to bi trebao da ima svaki HDi, ili bar 1,4 HDi - ali ovo što navodiš me tera da proverim to. Sasvim je logično da to zavisi od tržišta kome je vozilo namenjeno.
 

Milosh

Test
Po mom iskustvu, oni su prilično rijetki, a u Skandinavskim zemljama dosta češći nego u ostatku Evrope.

Ja sam u svoj bivši Focus MK2 ugradio taj PTC grijač, to je bio pravi poduhvat. Nakon mene još desetak ljudi ga je ugradilo. Nabavio sam ga preko eBay-a a morao sam i zamijeniti GEM modul (ekvivalent BSI-a) jer moj nije podržavao PTC grijač. Zamjenski GEM modul sam takođe nabavio preko eBay-a iz Estonije. :) I moj sadašnji Volvo ima taj grijač.

Sama ugradnja je bila prilično komplikovana jer moj auto nije imao pripremu/instalaciju za grijač pa sam kroz firewall morao provući dvije nove žice po 10 mm², sve sa vatrootpornom izolacijom na njima.

Zanimljiva stvar kod Fordova je što baš svaki ima predviđeno mjesto za ugradnju tog grijača. Pretpostavljam da je tako i sa drugim proizvođačima, jer im je lakše napraviti jedan sklop klime/ventilacije koji će imati slot za taj grijač nego više verzija. Kod Focusa, grijač se aktivira samo ako se grijanje postavi na max, ako je vanjska temp. manja od 20°C i ako je temp. antifriza manja od 70°C. Radi samo onolikom snagom (tj. troši samo onoliko struje) koliko trenutno ima viška struje u autu, tako ga GEM modul reguliše.

Zanimljivost u vezi spajanja: pošto koriste puno struje, prave ih tako da su stalno povezani direktno na akumulator, a elektronika auta onda upravlja radom grijača. Znači grijač je uvijek povezan direktno na aku, ali u sebi sadrži elektroniku kojoj ECU auta diriguje koliko toplote da proizvede. U Focusu je povezan sa aku-om preko osigurača od 80A. :eek:

Zanimljivost u vezi samih grijača: PTC znači Positive temperature coefficient što znači da se otpornost grijača povećava sa povećanjem temperature, i svaki PTC grijač je prilikom proizvodnje tako napravljen da može dostići neku max temperaturu, i ne može višu od te, jer na toj temp. otpornost postane tako velika da se ne dešava dodatno zagrijavanje.

Evo kako izgleda grijač za Focusa:





Elektronika unutar grijača:



Sorry na OT, ili djelimičnom OT. :D
 
  • Sviđa mi se
Reactions: DS9
Na vrh