broj obrtaja u nekom trenutku je odreÄen samo brzinom i prenosnim odnosom, tj. mjenjaÄem. Ako moj C5 i tvoj VTS imaju identiÄan omjer (nekog) stepena prenosa, i oba idemo taÄno 130 km/h, oba motora Äe se vrtiti na istim obrtajima, bez obzira ĆĄto je jedan turbo a drugi nije. Oni moĆŸda i nisu dobar primjer jer vjerovatno imaju i sliÄan moment, ali ista bi priÄa bila i sa druga dva motora, da taj drugi ima znatno manji moment.
Da, vrtili bi se na istim okretajima, ali evo da uzmemo tvoj THP i moj VTI, da su oba na 130 na 2500 okretaja. Moj bi zahtjevao puno gasa za odrĆŸavanje brzine i ubrzanje bi bilo loĆĄije nego ĆĄto je kada se vrti na 4000, a tvoj bi fino ubrzavao i ne bi bilo potrebe za 4000(koje VTI treba(dobro, moĆŸda bi se provukao na 3200-3300, ali nikako na 2500)). No opet, razlika je u snazi motora, nije neka usporedba.
Ali ne slaĆŸem se da je broj okretaja odreÄen mjenjaÄem. Da, fiziÄki je, ali taj omjer brzine(prijenosne) je odreÄen motorom( i aerodinamikom, gumama, ali motorom) koji diktira sve. Tj. odreÄen je time ĆĄto se ĆŸeli od auta. Zavisi jel se ĆŸeli dobar odaziv na gas pri danim brzinama(tipa 50, 70, 90, 120, 130 i sl.) ili komocija. VTi se na 130 vrti na 3800 jer nije baĆĄ neka snaga(makar bi bio Äisto pristojan i na 3200(VANOS)), dok se VTS(tvorniÄki) na 130 vrti na 4000. Ali kod njega je fora da nije bitno na koliko je na 130 u petoj, on je zamiĆĄljen da na 130 bude u treÄoj, a tek na 210 u petoj do blokade. On baĆĄ nije dobar primjer
ZnaÄi priÄamo o situaciji da se oba auta voze u odreÄenim stepenima prenosa tako da je omjer prenosa isti. Ne priÄamo o tome da proizvoÄaÄi u auta sa manjim motorima (i manjim momentom) ne ugraÄuju mjenjaÄe sa puno stepeni prenosa, ĆĄto onda dovodi do tih visokih obrtaja o kojima priÄaĆĄ.
Puno prijenosnih omjera bi dovelo do niskih okretaja, ako bi motor to mogao obavljati.
Nije isto ako imaĆĄ 5 litreni V8 na 2000 na 130 ili 1.2 litreni sa Äetiri redna cilindra.
Isto tako, taÄno je da se mali auti na velikim brzinama deru, ali to je najÄeĆĄÄe iz dva razloga: prvo, ovo ĆĄto sam napisao - obiÄno im mjenjaÄi nemaju dovoljan broj stepeni prenosa da im dopuste niĆŸe okretaje, drugo, jednostavno manji motori zbog manje snage na visokim obrtajima proizvode viĆĄe buke.
Ne bih se sloĆŸio. MjenjaÄi mogu imati dovoljan broj prijenosnih omjera(tj. mogu imati jednu dugu brzinu), ali motor na tim okretajima koje bi "osigurao" takav prijenosni omjer ne bi imao dovoljno snage(konji, ne moment), da odrĆŸi brzinu. Tj. ono ĆĄto sam napisao, VTI bi mogao biti na 3200 okretaja, ali inĆŸenjeri su zakljuÄili da je bolje da je na 3800.
Nema tu mjenjaÄ ĆĄto dopuĆĄtati, bitan je motor i po njemu se dizajnira mjenjaÄ. MoĆŸeĆĄ ti staviti na moj 1.4 omjer koji bi ga na 130 drĆŸao na 2000 okretaja, ali on tada ne bi mogao odrĆŸavati tu brzinu.
Da imamo 1.0 atmo benzinac u malom autu sa mjenjaÄem do 6, 7 ili 8 brzina, ne bi ga skoro ni Äuo na 130+ km/h na autoputu.
Ăuo bi ga jer bi on i dalje morao biti u petoj(karikiram) jer u 6., 7. i 8. ne bi mogao odrĆŸavati brzinu.
Ono gdje moment i snaga dolaze do izraĆŸaja je max brzina i ubrzanje.
Da, naravno da utjeÄu na to, ali moment tu nije bitan. Tj. ako auti imaju istu snagu(SNAGU), nije bitno ako je razlika u(maksimalnim) momentima i 100Nm i to u razmaku od 2000 okretaja.
Bitno je ĆĄto se isporuÄuje na asfalt. Uzmi za primjer S2000 2.2 sa 250 konja od 4 cilindra i prvog Boxstera sa 252 konja iz 3.2 litrenog ĆĄestaka.
Ista ubrzanja, ista snaga i skoro ista masa.
No Boxster ima na radilici 85 Nm momenta viĆĄe i to 1900 okretaja ranije nego ĆĄto S2000 razvije svojih 220 Nm na 6400 okretaja(gdje je Boxster veÄ
u blokadi).
Ali mjenjaÄi su dizajnirani tako da oba auta imaju istu snagu na kotaÄima i time ista ubrzanja. Samo ĆĄto bi S2000 na autocesti na 130 bio na 5000 okretaja, a Boxster vjerojatno na cirka 3000 ili manje. To je jer S2000 zbog malog motora(malog momenta) ide do 9200 okretaja(jer je snaga rezultat jednadĆŸbe u koju idu okretaji i moment i 9595(ne znam napamet
).
Sad moĆŸda imam neke nepovezanosti napisane, ali nije mi lako ovoliki tekst pisati
KuĆŸiĆĄ, snaga govori sve, moment niĆĄta(krajnjosti, ali u osnovi). Snaga govori koliko posla motor moĆŸe obaviti u jedinici vremena i snaga na radilici govori(uz masu i sve ostalo, ali recimo da samo snaga) za ĆĄto je auto sposoban. A sukladno prirodi motora(tj. naÄinu na koji isporuÄuje snagu) se dizajnira mjenjaÄ.
A na ubrzanju se turbina osjeti, da, tvoje tijelo osjeti, ali snaga govori(u recimo identiÄnim autima) o stvarnom ubrzanju u sekundama.
2.0 turbo sa 300 konja Äe ubrzavati isto kao 3.8 V8 sa 300 konja isto kao i 2.0 atmo sa 300 konja(ako uzmemo identiÄne aute, identiÄne mase, ali prilagoÄenog pogona), samo ĆĄto Äe svaki imati drugi pristup tome ubrzanju.
Sad sjedim u izolaciji pa sam jos nesto htio dodati. Za ova zadnja tri auta, bitno je da su pogoni sva tri dizajnirani za maksimalne performanse, a ne da je jedan za kruzanje, a jedan za stazu.